Vill äga spacet. Konstnären Johan Zetterquist vill inte bara vara på besök på Göteborgs konsthall.
Vill äga spacet. Konstnären Johan Zetterquist vill inte bara vara på besök på Göteborgs konsthall.

Zetterquist har målat om

I sommar tar Johan Zetterquist över Göteborgs konsthall med utställningen Kill the poor Eat the rich. – Jag vill inte vara på besök. Jag vill äga hela spacet.

ANNONS
|

Stora salen har målats om och i ett av de angränsande rummen har det byggts upp en mur. Men det första som möter besökaren är en bankrånare på piedestal. Nils Strid, Sveriges första bankrånare, blickar ned mot trappan i entrén. Vem bysten föreställer förstår man först när man kommit upp för trappan och läst skylten under.

–Idén är att ifrågasätta vem som låter sig avbildas i offentlig konst, säger Johan Zetterquist.

Han är nöjd med placeringen. Bankrånaren har blivit just så upphöjd som han tänkte sig.

–Jag har inte så mycket till övers för bankerna, säger han och citerar Brecht; ”Vad är att råna en bank mot att starta en bank.”

ANNONS

–Ekonomismen är som religionen på medeltiden, det är som om det skulle vara en naturlag och inte utan politik. Jag är misstänksam mot den absurda hyllningen av tillväxt.

Bankrånaren har visats tidigare, utställningen är en blandning av gammalt och nytt och ryms inom projektet Proposals for public art, förslag till offentlig konst alltså. Ingen myndighet har hittills nappat. Han har bland annat föreslagit ett hål genom månen, en motorvägskorsning på en öde ö och gratis bensin till tjusiga bilar.

–Jag vill tydliggöra vissa tillkortakommanden i vårt samhälle, ibland konkret, ibland som en vision. Maskineriet rullar på i olika varianter, jag kunde ha fyllt tre konsthallar till, vi har valt ut verk från det senaste decenniet plus fem–sex nya.

Bensindunkarna finns med på Konsthallen, just det förslaget blev faktiskt verklighet. I tv-programmet Konstkuppen delade han och Lena Philipsson ut bensin till vackra bilar i Tierp.

–Det var en rolig vecka, men ett konstigt sätt att se på konst.

Titeln på utställningen är hämtad från två av hans favoritlåtar, Kill the poor med Dead Kennedys och Eat the rich med Motörhead. Det är också titeln på ett nytt verk i den största salen, där har väggarna målats i rosa och svart och tittar man noga ser man att det står Kill the poor Eat the rich med flera meter höga bokstäver.

ANNONS

Typsnittet uppfann Johan Zetterquist till ett annat verk. Idén var utveckla bokstäverna ur en kvadrat med så lite åverkan som möjligt.

–Nästan alla bokstäver finns med, utom V.

Han har ett sidoprojekt inom konceptet, Study for a monument. I stora salen står Bavarian Fence, ett staket i trä som ser ut som plast inspirerad av plaststängslen till barndomens cowboyfigurer. En annan monumentstudie står i ett angränsande rum, en hög vit mur med krossat glas på toppen. Titeln är Charter.

–Som nordbo är det ofta första gången man ser en sån mur när man åker på charterresa.

Muren är gjord på plats. Mycket är klart så här ett par dagar före vernissagen, men några små bilder står på golvet och väntar på att hängas. En kontrast till de stora verken.

–Det kan vara skönt med någon liten gnetbild att sugas in i.

I det minsta rummet håller museipersonalen på att klä ett kyrktorn med svart plåt, på toppen sitter ett upp och nedvänt kors, ett nytt verk med ett tema som återkommer i Johan Zetterquists konst: To Turn Crosses on Top of Church Towers Upside Down.

Johan Zetterquist vänder upp och ned på invanda föreställningar och driver med auktoriteter och samhällsordningar. Det är en dystopisk världsbild han tecknar men med humor som ett viktigt redskap.

ANNONS

–Men humor når man långt in i människor. De som står för den bästa samhällskritiken i dag är ståuppkomikerna. Jon Stewart och Daily show till exempel.

Född: 1968 i Arvika.

Bor: I Göteborg.

Lyssnar på: Jazz, brutal hårdrock, noice. Går ofta på konserter.

Spelar: Gitarr i gruppen Kalhygge.

Aktuell med: Utställningen Kill the poor Eat the rich på Göteborgs Konsthall 12/6–23/8.

ANNONS