Sverigepremiär i Falkenberg

Unik utställning på designmuseet.

ANNONS
|

Tänk dig att du är konstnär och att du får en anställning där du får betalt för ditt konstnärliga arbete, utan styrning eller krav på särskild prestation. Det måste vara en dröm! Och drömmen gick i uppfyllelse för den 25-åriga finska grafikern Rut Bryk i början av 40-talet. Det kända keramikföretaget Arabia hade 1932 startat en konstavdelning under chefsformgivaren Kurt Ekholm. Han tyckte att den keramiska konsten behövde utvecklas och att det var Arabias ansvar att så skulle ske. Från 40-talet, och genom hela sin 50-åriga karriär, arbetade Rut Bryk som keramisk konstnär och formgivare hos Arabia.

– Det var en helt unik plats att få jobba på. Arabia hade ateljéer dit de bjöd in konstnärer. Det var ett ganska ovanligt tankesätt. På ett sätt var de fiffiga. När de gav fria händer till konstnärerna utvecklade de tekniker som senare kunde användas på den industriella sidan. Syftet var att främja konsten, men det främjade också företaget, säger Iia Palovaara.

ANNONS

Förra året, när Rut Bryk skulle ha fyllt 100 år, visades för första gången en stor utställning med Rut Bryks samlade verk på det moderna museet EMMA, Esbo Moderna Konstmuseum, utanför Helsingfors. Iia Palovaara har varit med i arbetet med att ta fram utställningen och är på plats på vernissagen i kväll, när utställningen visas för första gången utanför Finlands gränser – på designmuseet i Falkenberg.

– Jag har hört att många i branschen studsar till, lite, när de hör att utställningen kommer till oss, säger Debbie Thompson, museichef för Falkenbergs museum.

Den som besöker utställningen, som heter "Den magiska lådan", får se ett konstnärskap som utvecklas. I början var Rut Bryk figurativ. Hon berättade historier med sin keramikglasyr.

– Hon är som en visuell författare. Här finns till exempel ett tidigt verk där man ser två kvinnor som klipper av håret på en ung flicka som har vit klänning. Stämningen är jätteunderlig, man får samma känsla som när man hörde en berättelse när man var liten, berättar Iia Palovaara.

Senare i karriären blev Rut Bryk mer abstrakt i sina verk. Innan hon kom till Arabia ville hon läsa till arkitekt, vilket hennes bröder avrådde henne ifrån. Men kärleken till det arkitektoniska fanns tydligen kvar, vilket syns i de modulskulpturer som hon gjorde från 50-talet och framåt.

ANNONS

– Utställningen säger mycket. Att hon var verksam under efterkrigstiden, då det var brist på material. Och att hon arbetade under en tid när nya tekniker utvecklades. Hennes vardag och familjeliv syns i de tidiga bilderna och hon fortsatte mot det abstrakta, precis som den samtida konsten gjorde då, säger Iia Palovaara.

Konstnären, som gick bort 1999, levde och fick barn med formgivaren Tapio Wirkkala.

– För unga finnar var Tapio Wirkkala mer känd än Rut Bryk. Hans glas, som han formgett för Iittala, finns i mångas hem. Många unga såg Rut Bryks verk för första gången på vår utställning förra året.

Utställningen visas i Falkenberg till 27 augusti.

– Rut Bryk är en klassiker. Hon har förnyat keramikkonsten på så många sätt, säger museichefen Debbie Thompson.

Om Rut Bryk

Hon var en finsk konstnär och formgivare (1916-1999) och beskrivs som en pionjär inom den moderna keramikkonsten och en av efterkrigstidens stora Finländska konstnärer.

I en tid då keramik var synonymt med brukskonst och hantverk utvidgade Rut Bryk keramikbegreppet mot den fria bildkonsten.

Utställningen som producerats av EMMA – Esbo Moderna Konstmuseum, Finland – är den mest omfattande utställningen med Rut Bryk någonsin och innehåller i Falkenberg runt 150 verk.

Rut Bryk föddes i Stockholm men flyttade till Finland när hennes föräldrar skildes. Hon studerade grafik vid Konstindustriella läroverket i Helsingfors 1936 – 1939 men fick snart efter examen anställning som ateljékonstnär vid Arabiafabrikens konstavdelning.

Utan någon tidigare keramisk erfarenhet var Bryk tvungen att lära sig allt från grunden. Hon fann snabbt sin egen väg och utvecklade under karriären flera unika relieftekniker som gav henne stort internationellt erkännande.

Hon gifte sig med formgivaren Tapio Wirkkala 1945. Deras son Sami Wirkkala är inredningsarkitekt och dotter Maaria Wirkkala konstnär.

Hennes internationella genombrott kom 1951 när hon fick utmärkelsen grand prix på Milanotriennalen, för keramiska väggplattor.

Skalan och den nya rumsligheten i Bryks verk lämpade sig mycket väl för offentliga miljöer och hon skapade en rad uppmärksammade utsmyckningar runt om i världen, bland annat "Isströmmen", placerat i finska presidentens tjänstebostad, Talludden, där hon har integrerat verket i arkitekturen.

Några av hennes större offentliga utsmyckningar är:

1960 – "Dukat bord" i Rosenthals fabrik i tyska Selb.

1962 – "Spis", Finlands Bank, Helsingfors.

1975 – "Staden i sol", Helsingfors stadshus.

1982 – "Stad vid vatten" (finska: Kaupunki veden äärellä), Volvos huvudkontor, Vanda.

1984 – "Vårens ankomst till Norden", Finlands ambassad i New Delhi.

1991 – "Isströmmen", finska presidentens tjänstebostad Talludden.

Källa: Falkenbergs Museum

ANNONS