Fotomuseet Olympia i Falkenberg är ett av många privatägda museer i Sverige. Entusiasten Rolf Håkansson har tagit emot (bland annat) foton som annars skulle ha slängts på tippen. En samling från en nedlagd tidning hämtades till och med ur en container. Men materialet han tar emot är en person övermäktigt. Flyttlåda efter flyttlåda är full av bilder. I en tidigare intervju med HN säger Rolf Håkansson att han kanske hade hunnit ta hand om allt material om han hade levt i hundra år till.
Läs reportaget om Rolf Håkansson här:
I veckan röstade riksdagen ja till regeringens kulturarvsproposition. Det har varit mest prat om att politiker ska hålla sina fingrar borta från de statliga museernas verksamheter och huruvida tre museer i Stockholm ska slås ihop, eller inte. Men den här nya museilagen berör också hur Sveriges gemensamma kulturarv ska förvaltas i framtiden. Men i förslaget saknas en viktig del, tycker tunga företrädare för svenskt fotografi (se faktaruta). Inför omröstningen i riksdagen i veckan skrev 36 representanter för ett nätverk, i en debattartikel i Svenska Dagbladet, att det inte finns någon nationell plan för hur den fotografiska bilden ska samlas in och omhändertas. Svenska filminstitutet är ansvarigt för den rörliga bilden. Kungliga biblioteket är ansvarigt för all publicerad text – men ingen har ansvar för fotot.
En av personerna bakom debattartikeln är Hallands Konstmuseums Magnus Jensner. Han vill att det ska finnas en central resursfördelning och policy för hur foto ska hanteras.
– Risken är att material hanteras på olika sätt på olika ställen och att det inte finns kvar om 30, 40 eller 100 år.
En annan anledning att få bättre koll på Sveriges olika fotosamlingar är att göra det tillgängligt, tycker han.
– I hela Sverige finns fotosamlingar som i de flesta fall privatpersoner, som Rolf Håkansson, har tagit hand om. Det är fantastiskt. Men när det finns anledning att börja beforska det, använda det i andra sammanhang, kanske jämföra Halland med Västerbotten, så blir det problematiskt att materialet inte finns tillgängligt i sökbar form för allmänhet och forskning.
Vad är det för typ av beslut som krävs – hur stor grej skulle det vara, ekonomiskt, för regeringen att fatta ett sådant beslut ni efterfrågar?
– Det kräver stora resurser. Först måste det göras en inventering – vad finns runt om i landet? Sedan är frågan hur allt ska tas om hand, både nationellt och lokalt.
Rolf Håkansson har sagt att de institutioner han har haft kontakt med under åren har haft för dålig kunskap om gammal fototeknik och gamla fotografier. Han har inte vågat släppa ifrån sig sitt material.
– Det stämmer inte. På Hallands Konstmuseum finns en anställd med gedigen kunskap om foto och fototekniker. Och vi har kontakt med museer som hanterar fotografiska samlingar i Norden. Finns det kunskap vi saknar tar vi reda på det vi behöver direkt.
Nätverket bakom debattartikelnblev besvikna över hur den genomröstade propositionen är utformad.
– Vi är väldigt besvärade över att inte den här regeringen, heller, tar fotografi på allvar, säger fotografen Lena Wilhelmsson som är drivande i frågan.
Hon känner igen berättelsen om Rolf Håkansson och hans museum.
– Det är så det ser ut i vårt land. Allt bygger på vad eldsjälar gör med knappa resurser.
Detta vill nätverket:
För att kunna skapa en långsiktigt hållbar lösning för att säkra den fotografiska bildens historia och forma dess utveckling behöver kultur- och demokratiminister Alice Bah Kuhnke göra en statlig översyn av det fotografiska fältet. Den bör bland annat belysa följande punkter:
• Det övergripande institutionella ansvaret för arkiv, bibliotek och museer.
• Översikt/inventering av privata samlingar, kommersiella bildarkiv och samlingar inom näringslivet.
• En handlingsplan där samlande, forskning och publika presentationer utgör viktiga hörnstenar.
• Utveckling av digitala metoder för lagring och spridning.
• En ökad beredskap för att ta emot och förvalta svenska fotografers livsverk.
(Ur debattartikeln)
Dessa ingår i nätverket:
Anki Almqvist, ordförande, Svenska Fotografers Förbund
Berndt Arell, överintendent, Nationalmuseum, Stockholm
Tommy Arvidson, skribent, bloggare och fotograf
Mia Bengtsson Plynning, verksamhetsansvarig och delägare, Link Image
Per Broman, Head of Culture, Fotografiska
Mikael Cronwall, utbildningsledare och huvudlärare, Fotoskolan Stockholm
Niklas Cserhalmi, museichef, Arbetets museum
Eva Dahlman, fotohistoriker, vice ordf. Centrum för fotografi
Alexandra Ellis, curator, Västerbottens museum/Sune Jonsson Centrum för dokumentärfotografi
Anne Fjellström, VD Lennart Nilsson Photography
Gösta Flemming, redaktör, förläggare, skribent, Journal förlag
Hans Gedda, fotograf
Anna Gullmark, Enhetschef, Malmö Museer
Magnus Jensner,museichef,Hallands Konstmuseum
Björn Axel Johansson, fotohistoriker, Centrum för fotografi
Charlotta Jönsson, utställningsproducent/curator, Dunkers kulturhus
Gunilla Knape, Lars Tunbjörks Stiftelse, tidigare Hasselbladstiftelsen
Svante Larsson, lektor i konst med inriktning mot fotografi, Konstfack
Per Lindström, bildjournalist, tidigare adjungerad professor i fotografi vid Mittuniversitetet
Tuija Lindström, fotograf och tidigare professor i fotografi vid Högskolan för fotografi och film
Gunilla Muhr, prefekt på institutionen för konst, Konstfack
Göran Nyström, verksamhetschef, Landskrona Foto
Viveca Ohlsson, fotograf, Kulturen i Lund
Hasse Persson, fotograf och konstnärlig rådgivare Strandverket i Marstrand
Helene Schmitz, fotograf
Jakob och Joakim Strömholm, Christer Strömholm Estate, BVS (Bildverksamheten Strömholm)
Evelyn Thomasson, fotograf, grafisk formgivning, Regionmuseet i Kristianstad
Göran Widerberg, ordförande Centrum för fotografi och reporter/bildredaktör,Dagens Arbete
Leif Wigh, tidigare intendent i fotografi, Moderna Museet, Stockholm
Jeppe Wikström, förläggare Bokförlaget Max Ström
Lena Wilhelmsson, tidigare Malmö Museer och Dunkers kulturhus, frilans/fotograf/curator
Louise Wolthers, forskningschef, Hasselbladstiftelsen
Hendrik Zeitler, adjunkt i fotografi och fotograf, Akademin Valand och Svenska Fotografers Förbund
Petter Österlund, curator, Sundsvall
Niclas Östlind, fil. dr. i fotografi, ansvarig för masterutbildning i fotografi på Akademin Valand.