Camilla Läckberg: "Fint att vara folklig"

Se deckardrottningens lansering på Gekås

ANNONS
|

Camilla Läckberg är en av Sveriges bäst säljande författare. Hennes nio böcker i Fjällbackaserien har sålts i över 15 miljoner exemplar i över 50 länder. I går släpptes hennes tionde bok i serien – "Häxan" – och författaren valde att flytta lanseringen från huvudstaden, där hon tidigare har hållit till. I stället lanserades boken på Gekås i Ullared.

– Det var faktiskt mitt förslag. Vi satt på ett stort lanseringsmöte med femton personer från förlaget plus min agent och diskuterade lanseringen. Allt var spikat, förutom var jag skulle signera böcker på släppdagen. Förlaget ville att det skulle ske på någon annorlunda plats. Jag bara tittade mig omkring och sa: hallå, Ullared! Gekås är en så självklar plats, det är konstigt att ingen hade kommit på det tidigare, säger Camilla Läckberg.

ANNONS

Nyligen har hon ätit lunch på hotellet i Ullared med varuhusets vd Jan Wallberg. Nu sitter hon i en soffa i Gekås reception, svartklädd, fixad i håret och redo för att möta ett tvärsnitt av Sverige, som hon säger.

– Jag känner mig hemma när jag kommer ut i landet. Det är det riktiga Sverige – inte Stockholm.

Klockan är kvart i ett. 13.00 börjar signeringen.

– Mina böcker har sin bas ute i landet, i det folkliga. Gekås är ett folknöje och en upplevelse. Det är en happening, en utflykt och ett äventyr. Det tycker jag är coolt. Jag gillar att möta folk ute i landet och här samlas folk från hela landet.

Att vara folklig. Folknöjen. Böcker för folket. En kvinna från landet.

– Jag fick utnämnelsen årets lantis för något år sedan. Det är det finaste jag fått. Att vara folklig är fint, tycker jag.

Att lämna elitismen och rikta sig mot "vanligt folk" är något som hörs allt oftare i offentligheten. Då förknippas det ofta med Sverigedemokraterna i Sverige och Donald Trump i USA.

– Jag har ju alltid gillat folklighet. Jag har alltid varit stolt över att jag kommer från landet. Jag har kallat mig för författarvärldens foppatoffla i många år.

ANNONS

Tror du att du uppfattas som folklig?

– Både och. Jag har foten i båda världar. De som följer mig i sociala medier ser både vardagen med förskolehämtning och -lämning, handling och falukorv i ugn. Sedan är det röda mattan och galakläder men jag tror att många tänker: hon hade ett liv som jag: lite av en askungesaga, att jag får kliva ur vardagen ibland.

Tror du vi kommer se mer av att inte lansera böcker på NK?

– Jag hoppas det. Man får ett annat perspektiv när man ger sig ut i landet.

Gekås vd Jan Wallberg nickar entusiastiskt och ger tummen upp vid sidan om.

– Men det beror på vad man har för målgrupp. Det är naturligt för mig, men har man Stockholms kulturelit som målgrupp ska man kanske inte ge sig iväg till Mellerud.

Sist Camilla Läckberg var på Gekås var 2014, när hon, några vänner och deras barn åkte runt på campingsemester i Sverige, något som de kallade för "Milfs on tour". Före 2014 hade författaren inte varit i varuhuset på kanske tjugo år, säger hon. Hon vet inte vad som väntar henne när hon nu ska ut i varuhuset och signera.

ANNONS

– Jag är poppis och säljer mycket böcker men det behöver inte betyda att det kommer mycket folk när jag sitter centralt i Stockholm. Folk är väldigt blasé. Men åker jag till västkusten brukar det vara lång kö och mycket folk.

Det här är tionde boken. Är det den sista i serien?

– Nej.

Hur mycket vet du om nästa bok?

– Inte ett skit än så länge men jag har absolut tänkt mig en fortsättning. Jag har aldrig bestämt mig för hur många jag ska skriva.

ANNONS