Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

    Mycket stora störningar <BR>i trafiken på Västkustbanan

    Mycket stora störningar i tågtrafiken på Västkustbanan flera dagar framöver. Stora förluster för de drabbade företagen. Ett stycke järnvägshistoria blev lågornas rov. Det blev konsekvenserna av den våldsamma branden i Godsmagasinet intill ärnvägsstationen i Varberg.
    Räddningstjänsten i Varberg fick larm om branden i godsmagsinet strax efter klockan tre på lördagsmorgonen. Branden spred sig snabbt över vinden i det gamla trähuset och det blev omöjligt för räddningstjänsten att begränsa elden.
    Branden ser ut att ha startat på godsmagasinets baksida. Här stod en avfallskontainer, där man misstänker att brandhärden började. Polisens brandtekniker kommer att utreda brandorsaken.

    Banverkets långsträckta godsmagasin hade flera hyresgäster: Tygmagasinet, Fyndmagasinet, Zengus elgrossist och en redovisningsfirma.
    På lördagsförmiddagen försökte Thore Olsson rädda vad som fanns kvar av hans redovisningsfirma.
    - Det här var det värsta kom kunde hända. Säkerhetsdiskarna har brunnit. Nu återstår att se om det finns något kvar på hårddiskarna, sade han medan han bar ut sina vattendrypande datorer till bilen.

    Fyndmagasinets Göran Franzich kunde bara konstatera att hans 600 kvadratmeter stora försäljningslokal var ett svart hål.
    - Jag tror att försäkringarna täcker det mesta. Svårigheten blir att få ersättning för förlusten när rörelsen står still, sade han.

    Men den mest ödeläggande effekten av branden drabbade Banverket självt. I godsmagasinet fanns nämligen Banverkets signalställverk.
    - Alla utgående kablar har smält ihop. Det betyder totalstopp på möjligheten att styra signaler och växlar, berättar Stefan Nilsson, signalingenjör på Banverket Väst.

    En drygt två mil lång järnvägssträcka från Värö i norr till Hamra i söder drabbadades av signalstoppet.
    - Det är ett omfattande jobb att reparera skadorna. Under tiden får Banverket troligen styra Varbergs station med lokal tågklarerare, säger Stefan Nilsson.
    Och det innebär att tågklarerare, som kan den gamla klarerartekniken måste inkallas till Varberg och styra tågen på gammalt vis. Tågen får gå högst 40 kilometer i timmen på sträckan som är enkelspår förbi Varberg.

    När Banverket kan starta reparationerna i ställverket är oklart. Inne i bunkern har det utvecklats giftiga gaser, som först måste tömmas innnan någon människa kan ta sig in i ställverket.
    Banverket räknar med kraftigt reducerad trafik på spåren förbi Varberg. I ett första läge räknar man med stora störningar fram till och med onsdag. Tågen kommer att ersättas med bussar.

    Tågen på Viskadalsbanan stod också stilla eftersom brandhärden i ställverket gränsar till järnvägsspåren mot Borås. Även här ersatte bussar tågtrafiken.