Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Om Cookies
Prova

Ligg på Plus från start - hela innehållet för 1 kr Fri tillgång till all lokaljournalistik.

sx88f678.jpg
Mindfulness hjälper. Genom att träna mindfulness kan stress hanteras och hälsan förbättras, anser riksdagsledamoten Anne Marie Brodén.

Mindfulness kan minska sjukfrånvaron

Meditation är liksom kultur positivt för hälsan, hävdar riksdagsledamoten Anne Marie Brodén (M), Halmstad, ledamot i kulturutskottet och ordförande i Föreningen Kultur och hälsa i Sveriges riksdag.

Det här är en insändare/debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten.

Det finns ett tydligt samband mellan stress, höga prestationskrav och låg självkänsla. Det kan leda till sjukdomar och inte minst till en känsla av brist på glädje och kreativitet.

Med hjälp av mindfulness kan en förståelse för sitt eget tankemönster väckas och på så sätt kan vi skapa distans och perspektiv till våra problem. Mindfulness hjälper alltså till med psykisk återhämtning.

Mindfulness handlar om sinnesnärvaro. Genom att vara medvetet närvarande i nuet kan man välja hur man vill agera på tankar och känslor. Med regelbundna mindfulnessövningar kan man lära sig att hantera stress och oro.

I en studie från Alterations in Brain and Immune Function av Mindfulness Meditation visas att en åttaveckorskurs i mindfulness höjer immun- försvaret och sänker stressnivån. Således, när psyket är avslappnat mår kroppen bättre. Samverkan mellan det själsliga och det kroppsliga blir optimalt.

I en ny studie av Bruce Barrett, forskare på institutionen för allmänmedicin vid University of Wisconsin, visar att mindfulness minskar sjukdagarna med 76 procent. Detta understryker Nobelpristagaren i medicin Elizabeth Blackburns studie i hur våra tankar och känslor påverkar vår kropp på kromosomnivå. Att inom arbetslivet införa mindfullnessträning på arbetsplatsen skulle på sikt kunna reducera antal sjukdagar. Personligt lidande gällande kroppsliga som själsliga problem skulle kunna minska väsentligt.

När Walter Osika, hjärtspecialist, psykiater och stressforskare, talade på ett seminarium om ”kulturensbetydelse för hälsan” på Kungliga Operan i oktober, talade han om de effekter meditation kan ge på både individ-, relations- och gruppnivå. Han pekade på flera forskningsrapporter som bevisar effekten av mindfulnessträning, särskilt inom vården. Till exempel har läkarutbildningar i Sverige träning i mindfulness både för att minska studenternas stress och för att förbättra möten med patienter.

Jag är övertygad om att vi kan förändra vårt perspektiv på hur vi upplever tillvaron. Det är en av orsakerna till att hälsan påverkas positivt när vi sysselsätter oss med kulturella aktiviteter. Det är därför jag startat en tvärpolitisk förening för kultur och hälsa i Riksdagen. Intresset har varit väldigt stort för dessa frågor både i riksdagen och utanför.

Nu har vi även sedan en tid tillbaks möjlighet att träna mindfulness en gång i veckan. Initiativet kommer efter möten och diskussioner med många forskare och företagare som har provat detta med mycket gott resultat.

Vi politiker har ett ansvar för många viktiga frågor i samhället. Man hanterar makt, hamnar i konflikter, dagarna är fyllda med möten. Meditationen kan hjälpa att ta hand om sig själv, man får tillgång till hela sin kreativitet och känsla. Och så ger den självkännedom och integritet så att man kan förbli sig själv, även i mycket pressande situationer.

Anne Marie Brodén

MEST LÄST