Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

    Skokungen 80 – har ständig semester

    Din sko, Skopunkten, Ecco och Nilson för att nämna några. De är alla skokedjor som ingår i Nilson Group, en koncern grundad och uppbyggd av Rolf Nilsson. Mannen som gjort Varberg till huvudstad på skokartan. Nu fyller han 80 år.

    HN gratulerar.

    Rolf Nilsson tycker om att gå barfota, och han säger sig inte titta på vad folk har på fötterna. Något hustrun Christina inte håller med om:

    – Det gör du visst, säger hon.

    Rolf menar dock att han kan mer om skomarknaden, än om skor:

    – Jag har ingen bra smak och jag är inte direkt någon designer, det låter jag andra ta hand om. Men jag har näsa för affärer!

    Att det blev just skor beror på att hans far drev en mindre affärsverksamhet som skogrossist där Rolf började som försäljare i 18-årsåldern. Några år senare startade han eget:

    – Det var inte populärt bland handlarna när jag som grossist började sälja själv, men jag kände att en skoaffär var det rätta då och det visade sig ju också vara rätt, berättar han.

    Det är inte för intet som Rolf Nilsson kallas för Skokungen. Vad som började som en enmansfirma i Åskloster 1955 har under årens lopp växt till ett riktigt skoimperium. Koncernen Nilson Group har i dag 1 400 heltidsanställda, nästan 300 butiker i Sverige och runt om i Norden, affärskontakter och samarbetspartners världen över – främst i Asien, och en årsomsättning på över 2 miljarder kronor.

    – Jag hade inga planer på att det skulle bli så stort, men jag har aldrig satt några gränser uppåt, säger Rolf.

    Drivkraften har varit att få hålla på med något eget och att göra bra affärer.

    – Det roligaste har varit själva företagandet och att se utvecklingen. Och att det gått så bra. Men det har krävts mycket arbete, säger han.

    Nu är det tio år sedan han slutade arbeta aktivt inom koncernen och det beslutet tog han inte över en natt:

    – Det hade jag tänkt igenom ett bra tag, det mognade fram. Min roll i företaget var inte så stor ändå under sista tiden, det fanns en bra koncernchef och många duktiga medarbetare överhuvudtaget. Jag kände att jag gjort mitt och jag har ingen abstinens.

    Hans två söner tog över i ledningen, tillsammans med Ingemar Charleson som arbetat nära Rolf i nästan 40 år. Det här spelade dock ingen roll när Rolf drog sig tillbaka, det hade han gjort oavsett om de velat följa i hans fotspår eller ej.

    – Jag är inte alls nostalgisk på det viset. Skulle jag behövt sälja så hade jag gjort det, menar han.

    Företaget drivs fortfarande som ett familjeföretag, och just företagskulturen är något Rolf framhåller som en stor anledning till att det gått så bra:

    – Det är viktigt att låta folk utvecklas och att ta till vara på de goda sidorna hos alla. Alla har haft stor frihet att agera på företaget och det har alltid varit en bra atmosfär. Man ska kunna känna tillfredsställelse på jobbet.

    En filosofi som genomsyrat verksamheten under alla år.

    – Det har varit ett företag med enkla vanor och förhållanden, inget märkvärdigt, förklarar han.

    Flera tidigare anställda har själva startat eget under åren, och liksom Rolf har de stannat kvar i trakten vilket har bidragit till att skobranschen rotat sig väl i området. Det är alltså ingen slump att Varberg i dag är känd som ”skostaden”. En utveckling som Rolf glädjer sig åt:

    – Kanske var jag arg i stunden precis när de slutade då jag gärna velat att de stannade, men sedan har jag sett det som något positivt att medarbetare går vidare. Det har ju gjort att vi har en bra sammanhållning inom skobranschen här i Varberg, och jag tror inte att någon betraktar mig som konkurrent utan snarare som god vän.

    Han kallar sin nuvarande tillvaro för ”ständig semester”, men det betyder inte att han suttit och rullat tummarna sedan han drog sig tillbaka. Han har kört MC, seglat och flugit sitt eget flygplan fram till för några år sedan. Han och Christina har också vandrat en hel del runt om i Europa och även i Nepal. De tycker båda om att se sig om i världen, och har en förkärlek till Italien:

    – Från början var det för skornas skull, men nu är det kulturen, människorna, maten och klimatet. Det goda livet.

    Till Italien gick också första inköpsresan i slutet av 1950-talet, och Rolf började snart lära sig italienska, något han är väldigt glad för:

    – Att plugga italienska är något av det bästa jag gjort. Det är roligt att kunna men har också varit betydelsefullt. Det underlättar när man ska ta sig fram där, säger han.

    Rolf har egentligen aldrig funderat på vad han skulle ha sysslat med om det inte blivit skor:

    – Det var ett självklart yrkesval eftersom pappa höll på med det. Men sjökapten kanske. Jag tycker om att resa, säger han efter lite betänketid.

    Fast affärsmannen i honom är mest framstående, och det stora intresset sedan han slutade arbeta är börsen:

    – Det är spännande med aktier och roligt att göra bra affärer, konstaterar han.

    Sitt bästa klipp tycker han att han gjorde för 35 år sedan, då han under en resa i Sydkorea hittade ett parti färgglada sportskor, som han sedan lanserade i Sverige under namnet ”Lejonskon”. Rolf har plockat fram böcker om företaget och visar i en av dem hur kampanjen såg ut. Christina påpekar att ”den här intervjun ska ju inte handla om företaget utan om dig Rolf”. Svaret kommer snabbt:

    – Ja, men det är ju jag!