Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

Köpfri dag ingen poäng

En köpfri dag gynnar inte miljön utan skulle bara försvåra för företagen, anser Ewelina Andersson, MUF Halland.

Det här är en insändare/debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten.

Klicka här för att svara skribenten eller för att skriva en egen insändare. 

Härom veckan lade två riksdagsledamöter från miljöpartiet fram ett förslag om att ha söndagen som vilodag från konsumtion och handlande. De hävdar att överkonsumtionen ständigt når nya pikar och påpekar att vi känner press över att ständigt handla saker.

Deras synsätt är närmst absurt och rent utav naivt!

Som miljökämpe är jag mer än väl insatt i detta ämne, och jag som många andra har insett att en köpfri dag kommer aldrig att verka för miljön, snarare strama åt friheten för Sveriges invånare. Förutom att söndag är en lättillgänglig dag att kunna handla på om man jobbar under veckan eller för att kunna få med hela familjen, så har man inte ens i åtanke alla de jobbmöjligheter som kommer gå förlorade eller det faktum att folk kommer att handla ännu mer via internet. På helger jobbar dessutom många extrajobbare som i stor utsträckning är studenter, där deras helgjobb är det enda sättet att få ihop sin ekonomi. Det är inte heller bara de arbetande i butikerna som drabbas utan även företagen inom detaljhandeln.

I motionen betonas att jättarna slår ut mindre företag, men i själva verket skulle en köpfri söndag göra det ännu svårare för de enskilda företagen, då många under veckodagarna inte skulle hinna med att strosa på gatorna utan i så fall skulle åka direkt till jättarna och köpa precis det de ska ha för att sedan hinna hem till barnen, tvättstugan, eller middagen. Ska man hjälpa företagen kan man sänka arbetsgivaravgiften ytterligare, eller göra det mindre kostnadstungt att driva företag.

Istället för en köpfri dag borde man istället fokusera på mer lansering av ekologiska produkter som är gjorda på ett miljövänligt sätt. Man kan få företag att satsa på att källsortera, vara noga med vilka leverantörer de väljer och hur verksamheten ter sig gentemot miljön. Man borde premiera företag som är ”gröna” samt lära svenskarna att det lönar sig att handla miljövänligt. Då visar vi vägen in i en ny miljövänlig framtid!

Ewelina Andersson