Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

⇒ Om cookies och personuppgifter
Prova

Ligg på Plus från start - hela innehållet för 1 kr Fri tillgång till all lokaljournalistik.

Johan bygger stråkinstrument på heltid

I källaren i villan i Rydal växer välljudande stråkinstrument fram. Johan Hedvall har startat eget som instrumentbyggare med inriktning på viola da gamba och harpa.

Vad Johan Hedvall själv vet är han den enda i Sverige som bygger viola da gamba som levebröd. Det finns förstås några som gör det på sin fritid, men sedan ett knappt år är bygge av viola da gamba och harpor Johan Hedvalls heltidsyrke.

– Det är nog inget man blir rik på, men det är väldigt tillfredsställande. Det handlar om en balans mellan att göra något som är väldigt roligt och hur mycket pengar man tjänar, säger han.

Viola da gamba är ett stråkinstrument som utvecklades i Spanien parallellt med fiolfamiljen. Det hade sin storhetstid från 1500-talet till början av 1700-talet men konkurrerades ut av andra stråkinstrument.

Instrumentet används i dag i barockmusik och kammarmusik. När man spelar viola da gamba har man den stödd mot knäna.

– Egentligen är viola da gamban närmare släkt med gitarren. En engelsk basgamba har sex strängar, är stämd ungefär som en gitarr och man spelar ackord, säger Johan Hedvall.

Hans instrumentbyggarbana började 1996. Då var han 23 år och hade provat att spela på en kompis harpa. Lite träkunnig som han var tyckte han att han borde kunna bygga en egen.

– Men det gick inte alls. Den tredje jag gjorde fungerade skapligt, berättar han.

Försöken att bygga egna instrument fortsatte under en allmän slöjdkurs på folkhögskola. 1997 fick Johan Hedvall ett EU-stipendium för att åka till Irland och bygga harpor. Efter sex månader på Irland visste han att det var instrumentbygge han ville hålla på med.

Han sökte en utbildning vid West Dean College i Sussex i södra England, en treårig kurs i gambabygge. Han blev kallad till intervju och var en av de två elever som togs in det året. Där lärde han sig hantverket, men fick också lektioner i att spela på instrumentet.

– Man måste inte vara bra musiker för att bygga instrument, men det hjälper. Och ett instrument känns bättre om den som har byggt det kan spela.

Efter utbildningen har han jobbat som lärare på ABF och undervisat i instrumentbygge, och på Göteborgs universitet där man bygger orglar för forskningssyfte.

I april i fjol startade han eget och i juni gick flytten från Göteborg till Rydal. I verkstaden finns just nu en gamba under uppbyggnad och en gamba från förr som är inne för en översyn. Det är olika varianter av instrumentet med olika dekorationer. Ett snidat kvinnohuvud pryder toppen av den nyaste gamban.

– Det är en stor frihet att bygga gamba, jämfört med fiol. Det är en annan frihet i dekorationer och karvningar. En fiol har en snäcka, det är det den har. På gamban kan man göra vad man vill, så länge det är snyggt, säger han.

En tillverkning och försäljning av 6-7 gambor på ett år hade gett en god förtjänst, men förhoppningen är att sälja ungefär tre om året. Tillsammans med försäljning av harpor och några reparationer skulle det gå runt. Kundkretsen är inte jättestor, men Johan Hedvalls instrument finns förutom i Sverige även i Norge, England, USA, Tyskland och Japan.

 

 

instrumentbyggare1.JPG
Provspelning. Tenorgamban har Johan Hedvall byggt tidigare, nu är den inne för en översyn. I arbete. Locket är viktigt för ljudet i viola da gamban. Johan Hedvall skär fram den rätta formen. På arbetsbänken. En viola da gamba skapas. Att ta fram det välvda locket är ett hantverkskunnande. Dekorativt. Ett kvinnohuvud ger fägring åt Johan Hedvalls senaste gamba.
instrumentbyggare3.JPG
instrumentbyggare5.JPG
instrumentbyggare2.JPG
MEST LÄST