Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

    Helvetet brakar loss på Liljevalchs

    Efter allt fluff spänner Liljevalchs konsthall i Stockholm musklerna. Höstens stora utställning kretsar kring alltings djävlighet. Och en given plats i helvetet har svenske konsntären Roj Friberg.

    Ända sedan 1950-talet har Roj Friberg hållit sig till samma motivvärld. Länge har han varit stor bland de insatta men på senare år har den egensinnige konstnären fått allt fler beundrare, inte minst tack vare en stor retrospektiv på Edsviks konsthall i fjol. Sveriges allmänna konstförening, SAK, ägnade sin årsbok 2010 åt hans konstnärskap.

    Att Roj Friberg nu fått en egen sal i Liljevalchs storsatsning "Helvete" är föga förvånande: hans blyertstavlor av gråknotiga människor och utbombade städer osar av ödesmättad undergångsatmosfär.

    Inga politiska avsikter

    Den 77-årige konstnären ger ett vänligt lågmält första intryck men visar sig vara lite full i fan. Idag plågas han dessutom av en kvardröjande bakfylla. Roj Friberg bor sedan länge på en gård utanför Varberg, långt ifrån Stockholms "konstgryta", men härom kvällen var han hos astronomerna i Uppsala och efter stjärntitten blev det vått.

    När vi sakta rör oss mot väggen där den för utställningen nygjorda installation hänger varnar Roj Friberg för att det inte finns så mycket att snacka om.

    - Jag har inga avsikter med det jag gör, inte politiskt och inte miljömässigt. - Det här handlar mer om transformationer, en eld som bryter ner en miljö till en annan, tillägger han ändå välvilligt.

    Estetiken en kärleksupplevelse

    Installationen består av en svart vägg med insprängda ansikten. I blickfånget står två utbrända fåtöljer, i en av dem en förkolnad människa. Avhuggna fingrar, en tillknycklad ölburk och diverse andra mänskliga lämningar skräpar lite varstans. Det är en smärtsam men samtidigt märkligt vacker syn.

    TT Spektra: Många upplever din konst som otäck.

    - Det handlar om att träna upp sitt seende, det är konsten bra på. Folk tittar men de ser inte. Eller äh, så ska jag väl inte säga.

    Ändå understryker Roj Friberg att estetiken är det centrala i hans konst.

    - Estetiken är trösten till människan. Den är en kärleksupplevelse. Men den har försvunnit ur konstvärlden och blivit tabu.

    Drömmen om "Helvete"

    Konsthallchefen Mårten Castenfors guidar runt i "Helvete" som vore det var hans privata paradis. Önskan att visa det mörker som konsten ständigt återkommit till, från 1800-talsmåleriet till samtidskonsten, har stått på Castenfors önskelista i flera år.

    - Jag ser det här som en viktigt och allvarlig utställning som jag hoppas ska få folk att tänka till lite. I somras hade vi "Drömrummet" med "Antikrundans" experter, nu visar vi musklerna med en dyr internationell utställning.

    Cindy Sherman, Tracey Moffat och Sun Xun tillhör de internationella dragarnamnen.

    Tillbaka i Roj Friberg eget Hades undrar jag hur han ser på att alltfler intresserar sig för att uttolka hans verk.

    - Jag skiter i det. De som uttolkade Rembrandt på sin tid är bortglömda. Men hans bilder och deras sprängkraft är kvar.