Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Om Cookies
Prova

Ligg på Plus från start - hela innehållet för 1 kr Fri tillgång till all lokaljournalistik.

Fyra tjänster försvinner

Turist­byrån lever vidare och fem av de anställda får fortsatt anställning i det nya bolaget. Det är resultatet av förhandlingar mellan de båda turistbolagen, Destination Falkenberg och Falkenberg Turist.

Det är vd för Destination Falkenberg Håkan Gullberg och tf vd för Falkenberg Turist Anna Winther som förhandlat fram lösningen.

– Personal måste sluta hos oss. Lösningen möttes inte med glädje men det är ett besked som det går att arbeta vidare med, säger Anna Winther.

Uppgörelsen innebär också att det inte längre finns någon facklig/juridisk tvist, som annars hotat att förmörka starten för Destination Falkenberg.

Falkenbergs Turist AB som nu driver turistverksam­heten på kommunens uppdrag ska upphöra till årsskiftet. I stället har Destination Falkenberg bildats med ett mer omfattande uppdrag att marknadsföra Falkenberg. Den fackliga reaktionen blev stark av att Destinations­bolaget skulle starta med rent bord och ingen av turistbyråns nio anställda skulle få fortsatt arbete. Unionen, som har fem medlemmar på turistbyrån, drev linjen att det rörde sig om att ta över en befintlig verksamhet och att de därmed skulle gå över i den nya organisationen.

Av de nio anställda på turistbyrån kommer fem att arbeta vidare, fyra av dem är medlemmar i Unionen. Tre sägs upp på grund av arbetsbrist och en tjänst, en projektanställning, upphör i augusti. Därutöver har turistbyrån sex–åtta anställda under högsäsong.

Håkan Gullberg säger att ett ändrat synsätt ledde fram till lösningen:

– Detta var från början en tvist om verksamhet togs över eller inte från turist­byrån. Nu valde vi att försöka hitta en lösning som kändes moraliskt och politiskt riktig och övergav det strikt juridiska synsättet.

I den nya organisationen blir turistbyrån en del – men flera frågetecken kvarstår ännu. Som om lokalerna ska behållas.

– Läget är bra men lokalen i största laget och det är en av frågorna vi ska jobba vidare med. Vi kommer att ha en bemanning som bättre anpassas till säsong, säger Håkan Gullberg. Han berättar att försäljningen av souvenirer ska läggas ned. Men att sälja evenemangsbiljetter blir kvar som uppdrag för det nya bolaget. Falkenbergs Turistbyrå är den turistbyrå i länet som har störst biljettförsäljning.

– Kraften i den verksamheten och den vikt uppgiften spelar för lokala arrangörer hade jag inte förstått innan, säger Håkan Gullberg.

Han lovar att inlandsturism och de mindre aktörerna inom turismen ska ha hög prioritet också i den nya organisationen, något som det funnits farhågor om inför övergången till det nya bolaget som formellt drar igång till årsskiftet.

Image - 1
MEST LÄST