Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Om Cookies
Prova

Ligg på Plus från start - hela innehållet för 1 kr Fri tillgång till all lokaljournalistik.

Flygande yoga från tå till topp

Den är annorlunda, effektiv och vansinnigt rolig. Dessutom är det den kanske mest nybörjarvänliga formen av yoga som finns. Vi har testat Yoga Wings – träningsformen som erbjuder lekfull rörlighetsträning för alla nivåer.

Yoga är utan tvekan ett av träningsvärldens bredare begrepp, där yoga och yoga sällan är samma sak.

Tvärtom finns det en lång rad olika yogaformer, som alla har olika fokus. Här finns till exempel Ashtangayogan, Hathayoga, Kundaliniyoga, Bikramyoga, Vinyasayoga och Poweryoga.

En av de senare varianterna kallas ibland Anti Gravity-yoga eller Aerial yoga och är en yogaform som, precis som namnet antyder, utövas i luften. I Göteborg kan man testa fenomenet hos yoga- och pilates-studion Pilates Complete, där den går under namnet Yoga Wings.

– Vi startade Yoga Wings för fyra år sedan, och det har varit otroligt populärt. Alla man pratar med vill prova det, säger Linda Erlandsson, som är en av grundarna till Pilates Complete.

Yoga Wings utövas alltså i luften, och för att nå dit använder man sig av tunna, elastiska tygstycken som hänger ner från taket. Tygerna har formen av små hängmattor och används för att hitta olika positioner som inte kan nås på andra sätt.

Jag får testa några olika rörelser som ingår i Yoga Wings, och vi börjar med en fladdermusliknande pose.

Genom att först sätta sig i gungan för att sedan luta sig bakåt och låsa tyget med benen, säkras en position där man hänger helt upp och ner med huvudet dinglandes någon decimeter ovanför marken.

Till en början är det något obehagligt.

– Många vågar inte slappna av i början, man vågar inte släppa taget helt. Men så fort man gjort det några gånger brukar det kännas bättre. Och särskilt när man gör sitt andra pass, när man hunnit processa det en hel vecka och insett att det inte var så farligt, säger Milla Floryd, som är instruktör på Yoga Wings-passen.

Efter en stund med inverterad tillvaro vänder jag mig tillbaka på rätt köl igen. Känslan av att få allt blod i huvudet är ovan och jag är fortfarande lätt snurrig när jag får lära mig att tåligheten snabbt tränas upp.

Jag sänker ner huvudet igen och snart har ryggen sträckts ut så mycket att huvudet plötsligt når golvet.

– Vi jobbar mycket med hållningen, vi strävar efter att få en förlängning både på fram- och på baksidan, säger Milla Floryd. Många är framåtroterade i dag, särskilt nu när det är kallt och grått har vi en tendens att dra ihop oss. Det är väldigt få som föds med den dåliga hållningen, den skapar vi själva. Men det går att ändra tillbaka. Och när vi hänger så här börjar muskler, bindväv och skelett att räta till sig.

Hennes Yoga Wings-pass finns i två varianter. Den ena heter restorative och är en lugn träningsform, där kroppen får varva ner. Den varianten körs särskilt under vinterhalvåret när det är mörkt och många behöver få bort stressen ur kroppen.

Den andra varianten kallas explorative, och är en mer utforskande version, där fokus ligger på att testa akrobatik på ett lekfullt sätt.

– Gungorna kan användas både som en terapeutisk metod och som atletisk träning, säger Milla Floryd.

– Explorative och restorative fyller olika funktioner och kan vara avancerade på olika sätt. Explorative kan absolut vara avancerat rent fysiskt, men för många kan restorative också vara enormt utmanande. Är man väldigt stressad och hela tiden gör allting i en hög takt, behöver man ibland sakta ner och ta det lite långsammare. Att då orka stanna kvar i en position och till och med bli uttråkad kan vara nog så utmanande.

Samtidigt som Yoga Wings kan göras riktigt utmanande, är det också extremt nybörjarvänligt.

För mig, som stel löpare och en koordination i nivå med en femåring, märks det tydligt hur jag snabbare hittar in i övningarna och får dem att ta på ett bättre sätt än jag upplevt i andra yogaformer jag testat.

– En stor fördel med yogagungan är just hur den avlastar oss. Det gör att man kan komma in i djupare positioner, som man kanske inte hittar annars. Därför kan det vara en bra sak att testa om man till exempel får ont i ett knä när man ska stå i en krigarposition på en annan yogaklass. Här blir det helt enkelt lättare att hitta rätt, säger Linda Erlandsson och fortsätter:

– Vi kan utnyttja gravitationen på rätt sätt. Alla inre organ får en inre avlastning och det blir lätt att slappna av samtidigt. I vanlig yoga är det annars svårt att vara upp och ner samtidigt som man är avslappnad.

Hos Pilates Complete genomförs Yoga-Wings träning i block där man tränar en gång i veckan under åtta veckors tid. Och på den tiden hinner det hända mycket.

– Jag blir lika förvånad varje kurs, säger Milla Floryd. Det rättar till så mycket och i början är förändringarna stora. Det är lite som att gå på en behandling av något slag, man brukar känna av det i ett par dagar efteråt. Man känner det inte nödvändigtvis i form av träningsvärk utan mer att det känns annorlunda i kroppen, på ett bra sätt.

Den som testar den flygande yogan för första gången kan räkna med en rolig upplevelse.

Men också en välbehövlig. För utöver att vara ett kul hjälpmedel, fungerar yogagungan som ett verktyg för effektiv stabiliseringsträning.

– Yoga Wings blir som en fusion mellan pilatesträning och yoga. Pilates kan tillföra väldigt mycket i yogautövningen i form av teknik, styrka och placering, säger Linda Erlandsson, och fortsätter:

– Många yogisar är redan väldigt rörliga, och de kan ofta behöva pilatesdelen. Vi använder oftast de muskler vi redan är starka i, de kopplas på eftersom de är vana att aktiveras. Här kommer vi åt mer, vi aktiverar de djupa musklerna som man kanske inte hittat tidigare. Det är därför man kan känna något nytt här, även om man tränat yoga i tio år.

Jag reser mig sakta ur gungan, efter att ha upptäckt positioner jag inte visste fanns och för första gången i mitt liv förknippar jag yoga med något roligt. Och känslan i kroppen vittnar om att det var en välbehövlig stund.

– Gungan är väldigt ärlig, säger Milla Floryd. Många vana yogautövare gömmer sig i sina styrkor. Ofta är vi starkare i en sida eller i ett ben, men det funkar inte på samma sätt med gungan. Den avslöjar dig direkt.

Image - 1

Hathayoga

Den kanske mest kända yogaformen. Ha betyder sol och Tha måne. Hathayoga består av mjuka positioner som hålls statiskt i ett lugnt tempo. De olika poserna kombineras med andningsövningar för att hitta rätt lugn.

Ashtangayoga

Fysiskt krävande yoga, där ett visst antal positioner sätts ihop för att skapa ett flöde.

Ashtangayogan bör genomföras i en särskild ordning för bästa resultat.

Kundaliniyoga

Här är själ i fokus. Genom andningsövningar och meditation strävar Kundaliniyogan till att skapa mental närvaro och balans i kroppen.

De fysiska övningarna här är ofta enkla att utföra och långsamma i tempot.

Bikramyoga

Den svettigaste av yogaformer. Bikramyoga är en variant av Hathayoga – med skillnaden att den genomförs i ett 40 grader varmt rum, som håller en luftfuktighet på 40 procent.

Tanken är att värmen ska göra dig mer flexibel så att du kan komma djupare i rörelserna.

Värmen och luftfuktigheten hjälper också för att öppna kroppens porer.

Poweryoga

Mycket av den yoga som tränas på våra gymkedjor kan räknas till grenen Poweryoga.

Poweryogan kommer ursprungligen ur Ashtangayogan, men kan variera kraftigt beroende på vem som leder passet.

Poweryoga bygger bland annat styrka och uthållighet, samt förbättrar rörligheten.

MEST LÄST