Eld och lågor. Utanför Komedianten kunde en frusen publik bevittna Burnt Out Punks helgalna eldshow som med både humor och finess hottade upp kulturnatten.
Eld och lågor. Utanför Komedianten kunde en frusen publik bevittna Burnt Out Punks helgalna eldshow som med både humor och finess hottade upp kulturnatten.

Experiment med musik och eld i Kultur Dag & Natt

ANNONS
|

Kyla och frost hindrar inte Varbergsborna från att besöka årets Kultur Dag & Natt. Merparten av underhållningen sker lyckligtvis inomhus, men runt Burnt Out Punks utomhusföreställning samlas ändå en rejäl skara nyfikna strax innan sju på kvällen.

Eldshower är alltid populära, och ett extra smart val vid minusgrader.

Spektaklet leds av en pimpinett och smågalen herre i klackar lika röda som hans hatt och dräkt. Så parar sig dragshow med underhållande fakirkonster som skickar värmevågor genom publikhavet. De fyra eldkonstnärerna blir till levande tomtebloss till tonerna av både disco och punkrock, och vi bjuds på en större portion humor än skräck, även om jonglering med brinnande motorsågar är ett av numren.

ANNONS

Inne på Komedianten är programmet fullspäckat med poesi, utställning, workshop och framförallt musik. Ett av kvällens sista nummer är en spelning med Idde Schultz, Sulo och Mats Westling, men innan dess ser vi bland andra My and the Mighty Magoo Orchestra, som spelar mössan av alla besökare inne på teatern. Med en stilig uppsättning saxofoner, trummor, kontrabas, piano och gitarr trakterade av lika stiliga män i kostym, håller frontfiguren My öset uppe med uppstudsig utstrålning och en röst som tål att användas till det mesta i musikväg.

Inne på Lilla Teatern greppar samtidigt Mathias Melo gitarren och fångar sina lyssnare med tända ljus och intim stämning. Gitarrspelet är skickligt och röstmässigt är han smått förtrollande så länge han håller sig någorlunda ifrån Jason Mraz-dumdidummandet.

Nere vid Hamnmagasinet har hemslöjd och konsthantverk sitt tillhåll. Glas, silversmide och keramik visas upp på de olika våningsplanen, men det bjuds på ett framträdande också, i form av Den lilla vävoperan. Här konverterar Lisa Hansson och Stefan Klaverdal klassisk vävteknik till experimentell musik. En dator upprepar mystiska toner och viskningar som bildar en ljudmatta till Lisa Hanssons spelande på vävstolens trådar och framförande av vävinstruktioner och vävsagor medelst operasång.

Vid halv tio styr större delen av kulturpubliken stegen mot omtalade Theresa Anderssons spelning inne på teatern. Artisten har gjort sig känd via Youtube där hon i en video, som setts av en dryg miljon, spelar in och loopar sina egna instrument och sin röst till en mångsidig och rytmisk melodi. På scenen växlar hon mellan fiol, gitarr, trummor och tamburin och bildar en multibegåvad enmansorkester som fullkomligt hypnotiserar lyssnaren. Stilmässigt hoppar hon glatt från den ena genren till den andra, ständigt lika medryckande.

ANNONS

Kontakten med publiken är konstant, Theresa har både pondus och humor och drar ofta med oss i oväntade sångövningar. Rätt som det är så blir vi också inspelade och på så sätt extra delaktiga i livemusiken.

Den som missade Theresa Anderssons förtjusande framträdande gör klokt i att besöka hennes nästa spelning - det är en energikick man inte vill vara utan.

Denna blandade kompott av vävstolar, eldiga upptåg och fiolstråkar skänker glädje och värme mitt i oktoberkylan. Sådant är alltid välkommet.

ANNONS