Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

Digitalisering. Vi har så mycket annat och viktigare saker som står i läroplanen som vi kan lära barnen när dom är hos oss, skriver insändarskribenterna. Bild: Jessica Gow / TT

En förlorad generation

Låt barnen slippa digitala verktyg i förskolan.

Det här är en insändare/debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten.

Klicka här för att svara skribenten eller för att skriva en egen insändare. 

Svar

på ledaren "Blås av digitaliseringen av förskolan"

Tack för en mycket bra ledare av Mathias Grimpe den 10/12.

Förra veckan var vi på en föreläsning "Hjärnstark" med Anders Hansen, läkare, psykiatriker. Han pratade bland annat om hjärnan, stress och rörelse/motion, men även också om en förlorad generation! Det är våra barn och ungdomar som använder sina "paddor" och telefoner alldeles för mycket, så det blir ett beroende. Nu kanske det kommer att bli en generation till om det inte förskolepersonal och föräldrar protesterar.

Då tänker vi på digitaliseringen för barn från ett år i förskolan. Det står i vår läroplan " Utbildningen ska också ge barnen förutsättningar att utveckla adekvat digital kompetens...." och så vidare. Detta är från ett år, då barnen behöver all sin kraft och energi till att utveckla sig själva med motorik, språk, socialisering empati mm. Vad ska vi ta tiden till läsplattor etc? Ska vi ta den ifrån leken, samtal och fysiska närvaron med andra barn eller vuxna? Eller ska vi ta bort dom motoriska aktiviteterna som är så viktig för hjärnans utveckling?

Vi vet att alla barn har tillgång till digitala verktyg i hemmet och att de flesta barn spelar spel och surfar hemma. Låt barnen slippa använda det i förskolan, tids nog så lär dom sig. Vi har så mycket annat och viktigare saker som står i läroplanen som vi kan lära barnen när dom är hos oss.

Vi känner en mycket stark oro för våra barn som måste bli digitaliserade på förskolan. Det finns inte tillräckligt med forskning ännu vad det blir för effekter. Men vi vet att det inte gynnar barnens inlärning. Tvärtom så lär sig barn genom sina sinnen, att få använda sina händer, se, höra känna och lukta. Även rörelsen är viktig för inlärning och koncentrationen.

Falkenbergs kommun som mål att det ska finnas en läsplatta på fyra barn alltså kan det bli cirka fem stycken i varje förskolegrupp. Vi tycker att det är mycket bättre att lägga dom pengarna på annat.

Barbro och Marie

En stressmedveten vardag tillsammans med våra barn