Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

    Banverket står fast vid tunnel

    Utredningsledare Per Rosquist på Banverket uppger att det är tunnelalternativet som gäller, den dagen dubbelspåret byggs klart.

    – Stadsmiljötunneln är bästa alternativet både för Varberg och för järnvägen, säger han.

    Men det har ju gått bra att flytta station utanför stan i Falkenberg?

    – Det är inte riktigt samma förutsättningar. Stationen i Falkenberg ligger två kilometer från centrum, alldeles vid stadsgränsen. Vid ett östligt spår i Varberg hamnar station fem kilometer från centrum, och i sådana här sammanhang är det mycket långt bort.

    Per Rosquist anser att dubbelspårets framtida sträckning är färdigutredd.

    – Vi har från början utrett tre alternativ. Vi kom tillsammans med Varbergs kommun fram till att ett tunnelalternativ är det bästa. Om järnvägen ska ha nån betydelse för Varberg måste stationen ligga i stan och om Varberg ska ha nån betydelse för järnvägen måste stationen ligga i stan.