Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Om Cookies
Prova

Ligg på Plus från start - hela innehållet för 1 kr Fri tillgång till all lokaljournalistik.

Göran Larsson fartyg
"Värsta jag sett". Göran Larsson på Transportarbetarförbundet har mött livsfarliga säkerhetsbrister och usla arbetsvillkor ombord på fartyget Whiskey Trio. "Ingenting förvånar mig på den här båten", säger han.

"Båten hade kunnat explodera mitt i Varberg"

Säkerhetsbristerna i kombination med sprängmedlen i lasten på skräckfartyget i Varberg hade kunnat sluta i katastrof. – En lång elkabel låg helt oskyddad. Båten hade kunnat explodera mitt i Varberg, säger Göran Larsson, Transport.

Usla villkor för besättningen och stora säkerhetsbrister fick Transportstyrelsen att förra veckan utfärda nyttjandeförbud för det Panamaflaggade fartyget Whiskey Trio, som ännu är kvar i Varbergs hamn.

Att fartyget dessutom är lastat med sprängmedel och vapen har fått Göran Larsson från Transportarbetarförbundet att reagera kraftigt. Han har själv sett riskerna ombord.
– Från aktern i båten till fördäck låg en 380-volts elkabel, helt oskyddad. Hade den blivit klämd i en lucka hade båten kunnat bli strömförande. Med tanke på sprängmedlen i lasten och allt oljespill... hej då, Varberg. Det hade kunnat sluta med en explosion mitt i stan, säger Göran Larsson, som berättar att elfirman nu har säkrat kabeln.

Förhållandena på fartyget, som ägs av det turkiska rederiet Trio shipping, har väckt stor uppmärksamhet i svenska medier - och även utomlands.
– Det har nått pressen i Turkiet också. Det glädjer mig, för sådana här rederier ska inte vara verksamma, säger Göran Larsson.

Det var ett sms med en vädjan om hjälp från en av besättningsmännen som gjorde att Göran Larsson först blev uppmärksammad på situationen på fartyget. Som internationell företrädare för fartygsanställda är han engagerad i Transportarbetarförbundets kampanj mot så kallade bekvämlighetsflaggade fartyg, och deras ofta osäkra anställningsvillkor och dåliga förhållanden.
Att besättningsmän hör av sig och ber om hjälp är ovanligt, enligt Göran Larsson.
– Sådana här skepp ser vi nästan aldrig, säger han.

Sedan larmet har facket besökt Whiskey Trio varje dag. Göran Larsson är fortfarande tagen av synen som mötte honom för en vecka sedan, när han först inspekterade båten.
– Det var inte människovärdigt, det värsta jag någonsin sett. Det fanns inget vatten, knappt någon mat, folk sov utan lakan och en person hade själv fått snickra ihop sin säng av lastpallar.
– En besättningsman hade skadat ryggen och fick ligga med kotförskjutning i tolv dagar utan att få hjälp - man förstår vad han måste ha lidit. Vi såg till att han fick träffa en läkare och han har nu flugits hem till Turkiet, säger han.

Enligt Göran Larsson har fackets påtryckningar gjort att villkoren för besättningen har förbättrats något. Mat, vatten och lakan finns nu, och alla har riktiga sängar.
– Vi har också lyckats få upp de västa slavlönerna på 600-900 dollar i månaden till den internationellt satta minimilönen på 1070 dollar. Det är fortfarande för lågt, och vi jobbar hårt för att de här stackars människorna ska få kollektivavtal.

Hur stora påtryckningsmöjligheter har ni?
– Eftersom det är en Panamabåt är det här ett annat lands territorium. Det är ett sjukt system, det räcker att byta en flagga på en båt så slipper man ansvar. Men vi jobbar på alla sätt och förhandlar hela tiden. Det är bra med den massmediala uppmärksamheten, det sätter press på ägarna. Och den ökar ju längre fartyget ligger i hamn.

Hur mår besättningen?
– Ja, de är ju väldigt utsatta och har själva bett oss om hjälp. Nu får de jobba hårt för att rätta till alla brister på fartyget, så de är väldigt stressade. Men de mår bättre nu än för en vecka sedan.

HN har bett att få prata med besättningen, men de har avböjt.
– De säger att de inte vågar och inte får. Jag vet av erfarenhet att besättningsmän i en sådan här situation känner sig utsatta och är rädda att bli svartlistade om de pratar, säger Göran Larsson.

Fartyget kan lämna Varbergs hamn redan på torsdag. Enligt Tomas Åström på Transportstyrelsen hävdar rederiet att alla brister nu är åtgärdade, och fartyget ska inspekteras av myndigheten under dagen.

Några av säkerhetsbristerna på Whiskey Trio:

•En lång elkabel låg helt exponerad och oskyddad.
•Säkerhetsrutiner saknades och det fanns brister i dokumentationen.
•Tätningen i en brygga var inte tät.
•Batteridriften - som är en säkerhet om motorn slås ut - var låg. Batteriet höll bara i 23 minuter, i stället för tre timmar som är kravet.
•Oljeläckage förekom på flera ställen, bland annat i maskinrummet.
•Brandskåpet hade brister.
•Golvet i köket hade spruckit och gick inte att rengöra ordentligt.

MEST LÄST