Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Om Cookies
Prova

Ligg på Plus från start - hela innehållet för 1 kr Fri tillgång till all lokaljournalistik.

Otto Drakenberg067.jpg
När det går bra ska man fira. Carlsberg Sveriges vd Otto Drakenberg firade på fredagen det goda resultatet tillsammans med medarbetarna i Falkenberg.

Bästa året för Carlsberg Sverige

Fredagen blev en dag av firande för vd Otto Drakenberg och övriga anställda på Carlsberg Sverige. Anledningen? Resultatet för 2009 var det bästa företaget någonsin uppnått.

– Och det under ett år som vår arbetsmarknadsminister beskrivit som ett skitår. Kan man inte fira då, då blir det inte mycket firande, säger Otto Drakenberg.

Med festligheter, mingel, snittar och en och annan öl firade personalen den goda lönsamheten.

Arbetet med en ny, gemensam vision och mer sammansvetsade medarbetare har en stor del i förra årets framgång. En annan del är arbetet med att skala bort allt från produkter som inte kunderna är beredda att betala för. Det innebär mindre plast i flaskor, billigare etiketter och liknande förändringar.

– Vi fick ihop en lista på 30 punkter som vi plockade bort förra året. Det genererade miljoners miljoner.

I mitten av mars börjar Joakim Dannberg som idag är produktionschef på SCA ett nytt arbete som produktionsdirektör på Carlsberg, något som ska ge företaget en ökad närvaro i Falkenberg.

– Det är ett plus att han är från trakten, säger Otto Drakenberg som ägnat sina förs­ta år som Carlsberg Sveriges vd åt att öka medarbetarnas engagemang och involvering i verksamheten enligt devisen engagemang föder lönsamhet.

Själv har han redan stannat på vd-posten längre än någon tidigare vd på 2000-talet, och tänker stanna ett tag till, så länge det som gjorde att han en gång började fortfarande är roligt – utvecklingspotentialen, det stora självstyret Carlsberg Sverige har och den för honom nya kundgruppen restauranger. Och han är kvar längre än vad en del förutspådde.

– När jag började i december 2007 var det vadslagning över om jag skulle vara kvar till midsommar. Det var jag.

Carlsberg Sverige redovisar ett resultat på 325 miljoner kronor för 2009. Det är en ökning med drygt 20 procent jämfört med året innan och det bästa resultat Carlsberg Sverige någonsin uppnått.

Omsättningen är oförändrat 3,2 miljarder kronor.

MEST LÄST