Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

Analysen ger inte varvet skulden

Replik. Läs om och återge fakta korrekt, uppmanar Jan-Olof Carlsson och Niklas Engholm från Falkvarv Ingemar Johansson (C) som skrev den 22/5.

Det här är en insändare/debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten.

Klicka här för att svara skribenten eller för att skriva en egen insändare. 

Den ”färska” sedimentsutredningen, som Ingemar Johansson (C) refererar till, är en analys av befintliga undersökningar som gjorts fram till 2011. I inledningen av rapporten står: ”På uppdrag av Falkenbergs kommun har nu analys gjorts av befintliga undersökningar som genomförts fram till 2011”. Kartan som refereras till när det gäller utbredningen av koppar är undersökningar som till största delen gjorts av Falkvarv AB. Inte för att vi blivit ”tvingade” utan på egna initiativ, i samförstånd och i samarbete med Miljö och hälsa.

Analysen innehåller mycket riktigt fem (5) olika ämnen, men alla härrör inte från båtars bottenfärger. Analysen berör överhuvudtaget inte varifrån ämnena kommer utan det är helt och hållet Ingemar Johanssons egna slutsatser. Läs om och återge korrekt fakta!

Ämnena finns att läsa om på Kemikalieinspektionens hemsida. Här intill kan ni se utbredningen av dessa fem (5) ämnen (även denna karta finns med i analysen och är mer relevant).

Krom: Har historiskt använts vid garvning av läder och impregnering av till exempel trä. Kan inte finna någon bottenfärg som innehållit krom. Däremot används krombaserad färg vid lackning av bilar.

PAH 11: ”PAH bildas när kol eller kolväten t ex olika oljor upphettas utan att det samtidigt finns tillräckligt mycket syre för att ge en fullständig förbränning till koldioxid.”

PCB 7: Förbjöds slutligen 1978. Dess goda isolerande egenskaper, gjorde den perfekt att använda som isolerande skikt i elektrisk utrustning som transformatorer och kondensatorer. Har också använts i fogmassor vid husbyggen, i kosmetika etc. Vi kan dock inte finna på Kemikalieinspektionens hemsida att PCB skulle ha förekommit i bottenfärger.

TBT: Har använts i bottenfärger fram till ganska nyligen. Förbjöds dock i Sverige på ett tidigt stadium. Varvet i Falkenberg (Falkvarv AB) har aldrig målat något fartyg med TBT-färg.

Koppar: Används fortfarande helt lagligt i bottenfärger. Färgerna är godkända av Kemikalieinspektionen. Är också det ämne av dessa fem som har lägst toxicitet (giftighet).

Självklart ryser även vi när vi ser vad dessa ämnen kan åstadkomma i naturen och i våra kroppar. Tyvärr är det så att mycket av den hantering som förr ansågs riktig inte skulle ha gjorts med dagens facit. Det finns säkert en hel del av det som vi gör idag som våra barn och barnbarn kommer att förundras över.

Vid saneringen i Oskarshamn, som Ingmar Johansson tar upp som exempel, har kommunen och tillsynsmyndigheterna valt en alternativ väg. Samtliga intressenter i hamnen träffades för att gemensamt komma fram till en lösning. Det resulterade i en ansvarsutredning som de inblandade sedermera ställde sig bakom, även Oskarshamnsvarvet. En del envisa rykten om att varvet i Oskarshamn inte finns längre kan jag härmed dementera, googla på Oskarshamnsvarvet.

Är det någon som tror att det är en främmande makt som smugit dit föroreningarna? Det har historiskt funnits läderfabriker, tryckerier, bryggerier, varv etc utmed Ätran. De känns inte som några främmande makter.

Jan-Olof Carlsson

Niklas Engholm