Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Om Cookies
Prova

Ligg på Plus från start - hela innehållet för 1 kr Fri tillgång till all lokaljournalistik.

Allt fler nior når inte målen i matematik

Andelen nior som inte klarar målen i matematik ökar, trots att kommunen sedan flera år har särskilda matematikutvecklare. Nu föreslår förvaltningen en ny satsning för äldre elever.

Betygen i matematik sjunker i hela Sverige. Varberg är inget undantag. Barn- och utbildningsförvaltningens egen sammanställning visar att nästan var tolfte elev, eller närmare åtta procent, av de nior som gick ut i våras misslyckades med att nå målen för ämnet. Förra året var siffran 6,5 procent.

Skillnaden mellan Varbergsskolorna är stor. På Hagaskolan och Vidhögeskolan saknar mer än var sjätte elev godkända betyg i ämnet, medan Lindbergs skola, Påskbergsskolan och Varbergs Montessoriskola inte har en enda elev som inte klarat målen.

Ett godkänt betyg i matematik är ett av kraven för att få behörighet till gymnasiet, därför ser barn- och utbildningsförvaltningen allvarligt på utvecklingen.

Grundskolechef Joachim Wadström anser att det är för tidigt att säga vad nedgången kan bero på, och kommunens rektorer har nu fått i uppdrag att närmare analysera skolornas resultat.

Enligt Wadström är ett förslag på väg till politikerna som förhoppningsvis kan innebära ljusare siffror framöver. Men då krävs att pengar skjuts till.

– Det handlar om att kommunen centralt ska satsa för att stödja upp de äldre elever som riskerar att inte nå målen, säger han.

De sjunkande matematikbetygen kommer trots att Varberg sedan fyra år har två matematikutvecklare anställda på deltid, som ska hjälpa lärarna att göra undervisningen i matematik roligare och mer greppbar.

En av dem är Anna Magnusson. Hon tycker det är svårt att svara på vad årets betygssvacka kan bero på, men framhåller att det kan vara ganska stor skillnad på elevgrupperna från år till år.

Enligt Anna Magnusson är det viktigt att prata om matematikundervisningen på skolorna. Lärarna behöver också fortbildas för att inte stagnera i sina kunskaper.

I många fall behövs mer omväxling i undervisningen.

– I dag kan eleverna tycka att de mest sitter och räknar, vänder sidor i sin mattebok. Vi jobbar mycket på skolorna med att skapa variation, till exempel genom spel, laborativa övningar eller utelekar där man kan hitta strukturer och mönster på nya sätt, säger hon.

Den statligt stödda satsningen ”Läsa, skriva, räkna” pågår sedan några år, och i höst startar matteprojektet ”Rivstart” i Varberg. Det ska ge de yngre eleverna grundläggande matematikkunskaper och se till att alla har ett flyt i räknandet.

Tidigare har matematikutvecklarna jobbat 20-30 procent, men från i höst jobbar de 40 procent.

– Visst hade vi velat göra ännu mer, men jag tror att vi iallafall har startat en diskussion om matteundervisningen på många skolor, säger Anna Magnusson.

Joachim Wadstrom.JPG
MEST LÄST