Öresundståg. Underhållet på fordonen är inte heller vi nöjda med. Bland annat därför påbörjas i dagarna uppförandet av en ny verkstadsdepå i Hässleholm.
Öresundståg. Underhållet på fordonen är inte heller vi nöjda med. Bland annat därför påbörjas i dagarna uppförandet av en ny verkstadsdepå i Hässleholm.

Vi ha höga mål med vår verksamhet

Det här är en insändare/debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten.

ANNONS
|

Svar

Bedrövligt igen, Hallandstrafiken(29/6).

Insändare. Signaturen ”Tågpendlare” riktar den 29/6 massiv kritik mot bolaget och dess ledning, som uppfattas som passiv. Utlösande faktor var att morgonavgången från Varberg 06.52 den 16/6 inte som vanligt var dubbelkopplad med trängsel som följd. Hallandstrafiken är väl medveten om trycket på morgonen. I beställningen till vår entreprenör ligger dessa som högst prioriterade. Den 16/6 kortades morgontåget utan att information kommit till Hallandstrafiken. Någon information till resenärerna var därför inte möjlig, vilket vi beklagar. Hallandstrafiken har länge identifierat behoven på morgnarna och därför lyckades vi i december få till ett extratåg från Varberg kl 07.05 på vardagar (ej sommaren). Det finns således 3 avgångar inom 30 minuter. Vi har inför nästa år ansökt om ytterligare ett tågläge för att ha möjlighet att ytterligare förstärka morgontrafiken.

ANNONS

Underhållet på fordonen är inte heller vi nöjda med. Bland annat därför påbörjas i dagarna uppförandet av en ny verkstadsdepå i Hässleholm. Region Skåne bygger men att det sker är frukten av samarbetet mellan Sydsveriges regioner. Många har i likhet med ”Tågpendlaren” noterat brister, i huvudsak komfortrelaterade och inte säkerhetsrelaterade. Det har hittills varit svårt att komma tillrätta med problemen. Vi utgår ifrån att vi kraftigt kan förbättra detta när depån tas i drift. En generell uppgradering av Öresundstågen är upphandlad och påbörjas i år. Bland annat kommer då toaletterna att byggas om för bättre driftsäkerhet.

Kollektivtrafik med tåg påverkas av många intressenter. Det rullar 111 Öresundståg i omlopp inom Sydsverige och Danmark. Beställare är vårt gemensamma bolag Öresundståg AB och entreprenör är Transdev AB. Trafikverket ansvarar för infrastrukturen och på spåren finns många andra. Brister drabbar kunden/resenären. Även om "Tågpendlaren" inte tror det har Hallandstrafiken en tydlig kundfokus inom såväl företagsledning som styrelse. Vi har höga mål för verksamheten med tyngdpunkt på tidshållning och kundnöjdhet. Vår frustration blir stor vid händelser som påverkar dessa negativt. Särskilt när vi inte haft möjlighet att ge en snabb och korrekt information till våra resenärer. En bra funktion för resenären och snabb information vid avvikelser är mycket viktigt för oss.

ANNONS

Gösta Bergenheim

ordf Hallandstrafiken AB

ANNONS