Varför inte ta efter Jönköping?

Det här är en insändare/debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten.

ANNONS
|

Svar

på ”12 timmar på akuten utan mat och dryck” (16/9).

Vård. Så har det åter hänt: att en patient med anhörig fått vänta många timmar på akutavdelningen, i detta fall 12 timmar, på att undersökas och få en plats på en avdelning.

Jo, jag vet att arbetssituationen ibland är mycket ansträngd på en akutavdelning. Jag vet att riktigt akuta fall måste få gå före.

Men det ursäktar inte att läkare/sjuksköterskor/undersköterskor underlåter att då och då stanna till vid patient och anhörig och vänligt meddela varför det tar tid. Om det nu är så stressigt, varför inte vid patientens ankomst t ex lämna en liten lapp med ett välkommen och en förklaring till att det kanske tar en stund av väntan och att personalen arbetar så snabbt det går och dessutom en anvisning om att det finns en automat med något att äta utanför avdelningen – om patienten tillåts äta naturligtvis, men den anhörige behöver säkert någonting.

ANNONS

På Jönköpings lasarett har man engagerat personer från stadens Röda Korsavdelning som tjänstgör helt ideellt som värdar/värdinnor med schemaläggning varje vecka. När nu personalsituationen är som den är och det inte tycks finnas någon omedelbar lösning, varför inte ta efter Jönköping? Jag har en mig närstående som med stor entusiasm har engagerat sig i detta och faktiskt ser fram emot varje tillfälle.

Birgitta Gens

pensionerad kirurgsköterska /barnmorska

ANNONS