Apropå
artiklarna "Svenskarnas privata flygresor stor klimatbov" och "Så bokar du en klimatvänligare vintersemester"
HN 8 december innehöll två artiklar om farorna med flygets utsläpp av växthusgaser och förmaningar om att vi svenskar måste flyga mindre trots att vi i mycket liten utsträckning bidrar till de totala utsläppen i världen. Det duger inte att åka på sol- och skidsemestrar med flyg, något som tiotusentals familjer planerar för och ser fram emot varje år.
De som kräver minskat flygande har dock inte mycket att hoppas på. Det globala flyget fortsätter att öka och flygets betydelse som snabbt och säkert transportmedel blir bara större och större på gott och ont. Antalet flygpassagerare beräknas för 2018 bli 4,3 miljarder.
Lite mer fakta: Det irländska flygleasingföretaget Avolon prognosticerar att det från i dag och till år 2040 kommer att beställas och produceras 43 000 nya trafikflygplan. Detta innebär att världens nuvarande flygplansflotta kommer att fördubblas inom 20 år. De stora flygplanstillverkarna Airbus och Boeing har orderböckerna fulltecknade för de närmaste 10 åren. Flygbolag över hela världen står i kö för att få nya, bränslesnålare och miljövänligare jetplan till sina flygplansflottor. Störst är efterfrågan i Asien där bland annat Indien och Kina är stora beställare. Kina beräknas behöva 6 000 nya plan de närmaste 20 åren. Vårt eget flygbolag SAS har gjort stora beställningar hos Airbus under senare tid och är bland Europas största flygbolag.
Trots det pågående miljömotståndet flyger alltså världen vidare. Kritikerna kan finna viss tröst i att flygbranschen trots allt är miljömedveten. Utsläpp och förbrukning av flygbränsle per flygplan har de senaste decennierna minskat dramatiskt tack vare en ständig utveckling av jetmotorer och aerodynamik. Att få människor runt om i världen att minska sitt flygande blir däremot svårt eftersom vi människor bara blir mer och mer internationella i våra relationer och vårt företagande.
Realist