Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

⇒ Om cookies och personuppgifter
Stadshuset_3
Kuben. Det är dags för dagens politiker att tänka igenom hur de vill bemöta/ta hand om sina kunder ”allmänheten”.

"Stäng inte till Stadshuset"

Debatt. Just återkommen från ett tredje möte med Centrumgruppen i Falkenberg, som är en mix av Falkenberg Näringsliv, Fastighetsägarna, Falkenbergs innerstad, föreningslivet och Falkenbergs kommun. Denna grupp fokuserar på att göra centrum mer aktivt, intressant och tillgängligt för både ortsbefolkning och turister, och hittills har samarbetet varit gott. Vi pratar mycket om att skapa mötesplatser och attraktiva shopping- och promenadstråk samt att öka kulturintresset genom olika insatser – kort sagt göra Falkenberg till en ännu mer attraktiv stad att besöka och känna gemenskap i.

Efter mötet tänkte jag titta in på min gamla arbetsplats – men först måste jag få hjälp att passera en av dörrarna med särskild nyckel. Jag får också reda på att Stadshuset snart kommer att vara hermetiskt tillslutet för allmänheten, vill man träffa någon tjänsteman blir man hämtad vid växeln. Jag hoppas och tror att detta inte är tjänstemännens önskemål. Gick igenom två korridorer med många stängda dörrar och mötte ett fåtal tjänstemän. Kanske dags att återuppliva folkets namn på Stadshuset vid invigningen 1959, som var Mausoleet – här vilar stadens tjänstemän? Jag hade förmånen att arbeta inom Stadshusets och Rådhusets väggar från 1966 till och med 2006 och trivdes bra större delen av tiden tack vare att det var en levande arbetsplats med många personliga kontakter både med medarbetare/politiker och allmänhet/kunder.

Så vad är det som händer med den offentliga sektorn? Tvärtemot vad vi i Centrumgruppen arbetar för, alltså fler mötesplatser som ger mer gemenskap, ser den till att isolera sig så mycket som möjligt från allmänheten! Både Falkenbergs kommun och Falkenbergs Bostads AB menar att de är väldigt ”service-minded” när de öppnar upp servicecenter med två telefonnummer – sanningen är att de helst inte vill ha med allmänheten att göra, den tar alltför mycket tid! Man glömmer att det är vi som betalar verksamheten och att vi faktiskt kan tillföra nya synpunkter och idéer genom personliga kontakter med politiker och tjänstemän! Alltså föra en dialog som i Centrumgruppen! Samma sak händer inom vården (Region Halland), det är snart omöjligt att ens komma fram per telefon, ännu mindre få en rimlig tid för ett läkarbesök. Akutavdelningarna är överfulla, man rekommenderar folk att istället söka sig till sina vårdcentraler som ofta inte har akutmottagningar (i vart fall inte kvällstid) och finns det så måste man beställa tid. Men hallå – när någon är i akut behov av sjukvård är det tämligen bråttom, det går faktiskt inte att planera in plötslig sjukdom och olycksfall! Självklart vill vi ha akutsjukvården så nära som möjligt! Efter att ha besökt akutmottagningen på Varbergs sjukhus ett antal gånger under årens gång med min make så kan jag lova att det var det sista stället vi ville hamna på!

När det gäller den offentliga sektorn i dag tror jag det är dags för dagens politiker att bilda en egen ”centrumgrupp” och riktigt tänka igenom hur de vill bemöta/ta hand om sina kunder ”allmänheten” och att ha i åtanke att de faktiskt är tillsatta/betalade av medborgarna i kommunen/länet för att lämna dem god service. Lyssnar man i tid så slipper man backa så som blev nödvändigt inom skol-sektorn i Falkenberg när protesterna blev för många och högljudda. Dessutom spar man både tid och skattepengar!

Siv Qvarfordh

MEST LÄST