Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Om Cookies
Prova

Ligg på Plus från start - hela innehållet för 1 kr Fri tillgång till all lokaljournalistik.

Ska Varbergs skolor äventyras av österländsk pedagogik?

Insändare

Det här är en insändare/debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten.

Apropå

artikeln "Därför åker lärare och tjänstemän till Hongkong" (12/4).

Varberg. Jag förundras över utbildningsförvaltningen i Varberg i fråga om att hela tiden ta in nya pedagogiska influenser/ trender och vill påstå att de spelar ett högt spel med elever.

Om vi bara ser några år tillbaka så har nya trender avlöst varandra i en takt som vare sig lärare eller elever ofta mäktar med, Nossebromodeller, Manchestermodeller, Formativt-Summativt , listan kan göras lång. För två år sedan kunde man i HN läsa att vi skulle hämta kanadensiska influenser, nu en österländsk modell.

Vill i denna fråga ta med att elever ofta stressar i österländska skolor så pass mycket att självmord är vanligt, detta går i skarp kontrast till forskning om att svenska elever redan är stressade. Lägg till att vårt land och Hongkong är så skilda vad gäller styrelseskick och traditioner.

Det är dags att börja tro på våra egna universitet och den utbildning de ger. Det är dags att börja se hur bra svenska lärare är. Ta hjälp av en lågstadiefröken med några år på nacken så ser ni att det inta finns bättre kompetens att få vad gäller läsutveckling.

Detta med nytt, nytt, nytt skapar en mycket konstig undertanke då man som vår förvaltning aldrig verkar våga vila i något då det man hyllade för två år sedan i dag är bortblåst för åter nya rön.

Detta skapar en otrolig stress hos lärare och denna förvaltning bör göra allt för att behålla sin duktiga lärarkår.

En skola når bra av kontinuitet och den ska ständigt fortbilda sig i utveckla ett formativt förhållningssätt i en kollegial anda samt att ständigt fortbilda i relationer mellan lärare och elever. Lärare lär lärare tillsammans utan massa influenser från världens alla hörn.

Det verkar i vissa fall som ni inte är nöjda med oss och hela tiden lägger på nytt utan att vi fått en rimlig chans att praktisera det ni gav oss i uppgift för ett par år sedan

Ni är förnuftiga på förvaltningen, använd detta förnuft och våga låt oss arbeta med ovan punkter i lugn och ro för det stressar lärare-elev och det vill vi inte!!

Lärare och förälder

MEST LÄST