Planera för hamnen först

Det här är en insändare/debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten.

ANNONS
|

Svar

på ”Både stad och hamn ska utvecklas” (29/12).

Varberg. I ett inlägg i HN 29 december anför Varbergs kommunalråd att både hamnen och Västerport skall utvecklas. Hamnverksamheten skall ”samexistera” med staden. Hamnen anges vara Sveriges största skogshamn och har slagit volymrekord. Varberg har två stora och viktiga företag inom träförädlingsområdet, Derome och Södra, som i egenskap av fraktkunder säkert har synpunkter på den pågående hamnplaneringen. Hamnens utbyggnad bör därför vara helt färdigplanerad, innan Västerport erhåller sina slutliga planeringsförutsättningar. Här kommer två scenarier om möjliga åtgärder.

1) Utbyggnaden av hamnen förutsätter för lossning och lagerhantering att marken behöver utökas och fyllas upp till höjder, som klarar en nivåhöjning av havet (som skett i Halmstad). Del av flygplatsens markområde behöver sannolikt tas i anspråk.

ANNONS

2) En större terminalanläggning för lagerhantering bör byggas i området Sunnvära-Derome-Veddige för bland annat ovannämnda företag. Hit dras från nämnda industrier järnvägsspår, som ansluts till Boråsbanan, som har utrymme för detta frakttillskott och vars anslutning till hamnen därför blir viktig. Anknytningen till vägnätet kommer att vara föredömlig.

Denna artikel har tillkommit i ett försök att tillförsäkra näringslivet en bra infrastruktur och därmed en gynnsam utveckling av kommunen.

Åke Karlsson

Varberg

ANNONS