Godståg. Många kommer gå över från tågtransporter till lastbilstransporter.
Godståg. Många kommer gå över från tågtransporter till lastbilstransporter. Bild: FREDRIK SANDBERG / TT

Ogenomtänkt att höja avgiften för godståg

Är det inte en tillgång för en liten stad som Falkenberg att ha godstrafik på järnväg?

ANNONS
LocationFalkenberg|

Falkenberg planerar att höja avgiften för de godsvagnar som huvudsakligen kör råvaror till ett av kommunens största företag Essity med 5 402 procent till 685 kronor/vagn för några hundra meter som de flesta vagnar rullar från Falkenbergs gamla stationen till Essitys fabrik! Man hoppas att industrierna som utnyttjar miljövänliga tågtransporter gärna betalar denna merkostnad! Men i stället lär det bli så att man går över till lastbilstransporter då transportpriserna redan nu är väldigt pressade – för det är väl gratis att köra på kommunens gator?

På samma möte diskuterar Falkenbergs tekniska nämnd att kommunen ska gå över till fossilfri fordonspark år 2020. Att man på samma möte fattar beslut som innebär att 600 stora 90 tons järnvägsvagnar som på en sträcka av nästan 70 mil körs helt fossilfritt bortsett från sträckan Varberg-Falkenberg i stället kommer att ersättas av uppemot 1 000 lastbilstransporter som kör på fossilbränsle hela sträckan verkar inte bekymra.

ANNONS

Hur orimligt hög kommunens avgift på 685 kronor/vagn är kan jämföras med att Trafikverkets spåravgift för en 90 tons järnvägsvagn som rullar 70 mil är 595kronor.

Visst kan man som vissa politiker tycka att skattepengar inte ska ”betala drift och underhåll” av detta? Men vilka pengar betalar drift och underhåll av kommunens gator som lastbilarna utnyttjar?

Och är det inte en tillgång för en liten stad som Falkenberg att ha godstrafik på järnväg i en framtid när miljökraven blir allt viktigare? Det var väl en bidragande orsak till Hansson & Möhrings etablering? Detta var kanske då ett felbeslut med facit i hand! Kanske övriga företag i Falkenberg som vill använda järnvägstransporter också bör se över sin etablering och välja kommun med mera positiv inställning där man inte bara ser järnvägen som en ”barriär som delar stan” utan ett miljövänligt framtida transportmedel!

Christer Wilhelmsson

Henric Alsteus

Järnvägsfrämjandet

ANNONS