Dansare. Är ämnena bild och musik meningslösa även för de som till exempel vill bli dansare?
Dansare. Är ämnena bild och musik meningslösa även för de som till exempel vill bli dansare?

Musik och bild inte meningslöst för alla

Det här är en insändare/debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten.

ANNONS
|

Svar

till "upprörd gymnasieelev" (8/4).

Insändare. Du gör ett exempel på hur meningslösa ämnena bild och musik är för en högstadieelev som vill bli revisor. Menar du att ämnena bild och musik är meningslösa för alla, även dem som vill bli t.ex. konstnärer, designers, web-designers, fotografer, arkitekter, artister, dansare eller musiker? Eller menar du att en elev som vet att hen vill bli t.ex. musiker redan i högstadiet, i rättvisans namn, också ska kunna välja bort något t.ex. kemi eller historia? Inte menar du väl att revisorsbanan ska ha företräde med att välja bort? Om vi gav alla högstadieungdomar i Sverige en skräddarsydd utbildning baserad på egna eller föräldrars val av ämnen, hur skulle vi organisera det med till exempel lärare och timantal? Jag tror få elever vet vad dem vill bli redan på högstadiet. Bättre ge alla breda och gemensamma baskunskaper. Lite fria val kan man fortfarande göra redan på högstadiet, men bra att man väntar med yrkesfunderingar tills 15 årsåldern. Lika för alla.

ANNONS

Paul

ANNONS