Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Om Cookies
Prova

Ligg på Plus från start - hela innehållet för 1 kr Fri tillgång till all lokaljournalistik.

Måla upp katastrof?

Svar

på ”Västerport, inte tågtunneln, blir Varbergs katastrof!” (7/2).

Varberg. Jo Ingela, så illa är det. Speciellt kuststaden Varberg med sin låglänta västra del (inklusive Västerport) måste rusta sig för stigande hav - och skyfall, värsta scenariot.

Lugnt hav beräknas stiga cirka en meter till år 2100 och ytterligare en meter till år 2150.

Människan kan inte bestämma över naturen med ”en linje” för hur högt det ska stiga. Det är en pågående process i flera hundra år. Privata åsikter är i detta sammanhang betydelselösa.

Vi kan hantera de allvarliga klimatförändringarna med olika välbekanta psykologiska försvarsstrategier.

De kan tyckas långt borta i tid och rum, man orkar inte med domedagsprofetiorna, vi formas av vår gruppidentitet (grupptryck, partipiska), ”vi sköter vårt, det är beslutat”, ”det sker ju bara vid extrema, kortvariga tillfällen” eller ”det kanske inte ens inträffar”.

Var befinner du dig?

Klimatanpassningsportalens sakkunniga försöker väcka oss med argument på vetenskaplig grund. SMHI, MSB med flera samlar där aktuell kunskap och forskning om den nödvändiga klimatanpassningen. FN:s klimatpanel är norm.

Informationen tycks inte sipprat ner till alla.

I Varberg väljer kommunen sitt eget klimatscenario med en mycket låg driftsgräns, högsta högvatten +2,5 m som stopp för tågen. Trafiken har dåliga odds.

2 kap 5 § PBL avråder från samhällsviktig verksamhet på översvämningshotad mark.

Varbergs låga värde motsvarar bara skyddsnivån under byggskedet till 2030 för Västlänken, Gbg. I de tunnlarna ska tågen kunna pila omkring vattenskyddade upp till +5,5 meter till 2150.

Du, vi får nog vänja oss vid att viktig infrastruktur på sikt måste flyttas.

Västkustbanan har flera låglänta delar, vilka tillsammans med dubbelspårens kritiska dragning genom Varberg borde föranleda en större ombyggnad och förläggning till högre, klimatsäker mark. Banan är ingen lokal angelägenhet.

Lyssna till en naturskadespecialist, sök på ”Pär Holmgren P4 Halland” 171107.

Göran Alm

Läjet

MEST LÄST