Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

Många a-traktorer/epa-traktorer brukar oftast gå för fort för att ungdomarna vill att det ska gå fortare. Bild: Christer Olofsson

Låt epa-traktorer köra snabbare

Borde få gå minst lika snabbt som EU-moppe och mopedbil.

Det här är en insändare/debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten.

Klicka här för att svara skribenten eller för att skriva en egen insändare. 

Många ungdomar köper sina epa-traktorer men de tycker att de går långsamt. De flesta Epa-traktorerna går i 30. Jag tycker att epa-traktorer ska gå i 45 km/h.

På en epa-traktor sitter det oftast dubbla växellådor som får bilen att bli starkare och gå mycket långsammare på höga varv på tvåans växel. Men hade man satt dit en enkel växellåda med varvtalsregulator som får motorn strypt vid 45 km/h istället för 30 km/h så varvar den mindre och den skadar även miljön mindre.

Mopedbilar får gå i 45 kilometer i timmen och de är väldigt mycket mindre säkra för att dem är väldigt små, dom är gjorda på dåligt material och så vidare. Så egentligen borde epa-traktorer och a-traktorer få gå lika snabbt om inte snabbare.

Många människor tänker säkert att man lika gärna kan ha en moppe. Det finns både för- och nackdelar med att ha moppe. Fördelarna är till exempel att de får gå i 45 (om det är en EU-moppe). De brukar oftast vara billigare. Nackdelarna är att det är mycket kallt på vintern och väldigt blött.

Många a-traktorer/epa-traktorer brukar oftast gå för fort för att ungdomarna vill att det ska gå fortare, och då kan man inte hantera en epa som man ska. Därför tycker jag att alla fordon med LGF (långsamtgående fordon) ska gå i 45 km/h.

Marcus Gamelius