Gardiner. Det är väl så marknadsekonomin fungerar? Det undrar insändarskribenten efter att ha flyttat och fått gardinproblem.
Gardiner. Det är väl så marknadsekonomin fungerar? Det undrar insändarskribenten efter att ha flyttat och fått gardinproblem. Bild: Claudio Bresciani/TT

Konsten att sätta upp en gardin

Man tar igen på gungorna vad man förlorat på karusellen.

ANNONS
LocationVarberg||

Vi har fått ny lägenhet hos Varbergs Bostad. Kul! Vi bodde hos Varbergs Bostad tidigare också. När vi flyttade ut lämnade vi väggbeslagen för gardinfästen kvar. Dessa tillhör nämligen bolaget. Däremot tog vi med oss gardinfästena, de tillhör hyresgästen. Man får själv skaffa sådana. Och så måste det ju vara; olika hyresgäster vill ha olika typer av gardiner.

I den nya lägenheten monterade Varbergs bostad nya väggbeslag. Men nu visar det sig att våra gamla fästen inte passar. In till gardinbutiken i stan, som för samtliga tre ledande märken vad gäller beslag. Alla har höjden 25 mm. Vi köper nya fästen – det måste väl ändå vara standard? Nej, det är det inte. Vi kontaktar Varbergs Bostad: Det ska stå ett varumärke ingraverat i beslagen. Upp på stegen igen, fram med ficklampan. Med stort besvär lyckas vi tyda vad vi tror står där: ”acollection”. Är det ett varumärke? En kontroll i datorn visar att så är fallet. Märket förs av Ahlsell, som dessutom har en butik i Varberg. Vad bra! Vi åker genast till Ahlsell. Jodå, de säljer acollection väggbeslag och har även gardinfästen som är 24 mm! Men det finns ett problem: Vi kan inte få köpa några gardinfästen av Ahlsell, det är ett grossistföretag som inte säljer till privatpersoner.

ANNONS

Nu gäller det att hitta ett företag i Varberg som är kund hos Ahlsell och kan köpa gardinfästen och sälja till oss. Nästa dag lyckas vi köpa sådana fästen. Men det finns ett problem: De passar inte. Nja. Vissa passar, vissa inte. Precisionen är mycket dålig, men med milt våld (hammare etc) lyckas vi till sist få upp våra gardiner.

Men vad då? Det är väl så marknadsekonomin fungerar? Någon får en idé, lanserar en produkt, dumpar priser och tar sig in på marknaden. Sedan tar man igen på gungorna, dvs tillbehören, vad man förlorat på karusellen. Det kan gälla gardinbeslag, dammsugarpåsar, patroner till skrivare eller något annat. Vid mer avancerade produkter, som bilar, brukar garantin vara knuten till originaldelar, märkesverkstäder etc. Kunden är fast. Varbergs Bostad måste ha fått ett väldigt bra pris på väggbeslag?

Hyresgäst

ANNONS