Bussar. Hallandstrafiken tillsammans med Varbergs kommun arbetar med att få till en förbättrad körväg för bussarna i Träslövsläge.
Bussar. Hallandstrafiken tillsammans med Varbergs kommun arbetar med att få till en förbättrad körväg för bussarna i Träslövsläge. Bild: Benjamin Andreasson/Arkiv

Kollektivtrafiken i Träslövsläge kan förbättras

Hallandstrafiken är inte nöjda med körvägen för linje 1 i Träslövsläge.

ANNONS
LocationVarberg|

Svar

till "Besviken Läjesbo" (6/9)

Resandet med stadsbusstrafiken i Varberg har fördubblats efter att linjenätet gjordes om. Tidigare linjenät var yttäckande där linjerna gick i cirklar med långa restider och lägre utbud. I det nya linjenätet har resurser omfördelats. Bussarna kör nu rakare väg mot centrala staden med ett förbättrat utbud, en buss varje kvart under morgon och eftermiddag.

Utbudet på linje 1 och 2 är kopplat till Öresundstågen innebärande en buss varje kvart vid de tillfällen Öresundstågen körs med ett tåg i halvtimmen. Vid de tidpunkter Öresundstågen kör ett tåg per timme är utbudet en buss varje halvtimme på linje 1 och 2. Med detta upplägg möjliggörs byten mellan bussar och ankommande och avgående Öresundståg där resenär kan åka Träslövsläge till Göteborg på restid som väl konkurrerar med bilen.

ANNONS

Ett problem kvarstår där Hallandstrafiken inte är nöjda. Det är körvägen för linje 1 i Träslövsläge. Körvägen i Träslövsläge körs i en slinga jämfört med övriga vändstationer i Trönninge, Borgasgård och Erlandsgården där bussen har samma körväg i båda riktningarna. Nämnda slinga har nackdelar i form av förlängda restider och svårighet att tidsreglera vilket behövs för att hämta igen en eventuell försening. Att tidsreglera likt insändarskribent föreslår vid Varbergs station är inget alternativ då detta får som konsekvens att anpassning till ankommande och avgående tåg försvåras samt att de resenärer som åker vidare med samma linje får en längre restid.

Hallandstrafiken tillsammans med Varbergs kommun arbetar med att få till en förbättrad körväg för bussarna i Träslövsläge. Bussarna behöver prioritet i gatuutrymmet. Storgatan uppfattas t ex inte som särskilt stor. När bussarna ska ha samma körväg i båda riktningarna behöver bussar kunna mötas. Frågan har hög prioritet hos inblandade parter. Varbergs nya linjenät är en lyckad satsning men det finns absolut förbättringsmöjligheter i Träslövsläge.

Gösta Bergenheim (M)

ordförande Hallandstrafiken

ANNONS