Klimathotet gäller väl också Varberg?

Det här är en insändare/debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten.

ANNONS
|

Svar

på ”Vi ska inte ompröva tunnelbeslutet” (14/10).

Varberg. Varför inte göra ett litet experiment, där alla intresserade kan bilda sig en egen uppfattning. Eftersom berget inte räcker till, måste spåren ledas från Varbergstunnelns mynning i ett tråg upp till markytan. Detta ska skyddas av höga, påbyggningsbara murar mot inträngande vatten från stigande hav i uppror samt skyfall. Tågens transportarbete styrs dock av höjden på inkommande markspår från norr via bangård till skyddsportar vid trågmynning (rälsöverkant 3,2 meter).

Vid en vattennivå på 2,5 meter över havet mot banvall får inga person- eller godståg längre passera, oavsett höjd på ovan nämnda murar. FN:s klimatpanel och Sveriges myndigheter utgår från ett scenario på ca 1 meter högre havsnivå (lugnt hav) år 2100. Höjningen beräknas fortsätta, kanske accelererande.

ANNONS

Varbergstunnelns livlängd planeras till cirka 2150(!) men låt oss stanna vid år 2100: 1 meter högre hav plus ovädersrelaterade höjningar på ca 1,5 meter (Gudrun, Sven...) ger just ca 2,5 meter, driftnivån för järnvägen.

Nu, ni som är intresserade av hur naturen bestämmer utvecklingen, googla ”Portalen för översvämningshot” och ni hamnar på Myndigheten för samhällsskydd och beredskap. Klicka på ”avancerade kartor”, sedan ”övriga karteringar” och ni finner ”kustöversvämning”.

Välj Halland och lek med nio olika vatrennivåer. Pröva 2,5 meter och se hur Varbergs låglänta delar, Campusområdet och Societén och Naturums våtmarker sköljs över. Dessutom, ett något förhöjt, låglänt stationsområde med högre belägna Västerport framför – hur rimmar det med rörligt vattens naturliga flöde mot havet... Anläggningen är tänkt att tjäna i ytterligare cirka 50 år.

Läs informationen om förenklingar etcetera, men kartan indikerar en tydlig varning för hazardliknande åtgärder vid kuststäders planering utan hänsyn till den globala uppvärmningen. Varberg har valt en lägre gräns, plushöjd, för kritisk nybyggnation än andra vid samma hav.

Har Varbergstunneln en framtid?

Göran Alm

Träslövsläge

ANNONS