Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

Buss. Med ett begränsat resandeunderlag är det inte möjligt att inom en rimlig ekonomi åstadkomma en kollektivtrafik som passar alla.

Jag jobbar inte för min hemkommun i Hallandstrafiken

Varberg togs upp som det senaste goda exemplet.

Det här är en insändare/debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten.

Svar

på "Långås, byn som glömdes bort" (1/9).

I lördagens tidning anklagade Sörensen mig för att bara jobba för min hemkommun. En ganska allvarlig anklagelse. Sant är att jag i min skrivning pekade på kollektivtrafikutvecklingen i Varberg. Denna var tidigare ett sorgligt kapitel. Varberg är den senaste staden som fått en förbättrad stadstrafik. Halmstad har sedan länge en omfattande stadstrafik med god utveckling (i särklass störst i Halland). I Falkenberg fick stadstrafiken ett rejält lyft i samband med den nya stationen. Ett halvår innan ändringen i Varberg fick också Kungsbacka en rejält förbättrad stadstrafik som haft en god utveckling. Att lyfta fram Varberg som det senaste goda exemplet på att det går att åstadkomma rejäla förbättringar av kollektivtrafiken där det finns ett bra resandeunderlag tycker jag borde vara intressant. Av sommarens siffror framgår att den goda utvecklingen förstärkts. Det ligger ingen motsättning mellan kommunerna i detta. Det är viktigt att vi på alla områden, där det finns förutsättningar, ser till att gynna motsvarande utveckling.

Med ett begränsat resandeunderlag är det inte möjligt att inom en rimlig ekonomi åstadkomma en kollektivtrafik som passar alla. Långås har en kollektivtrafik som ligger i linje med andra liknade orter i Halland och Hallandstrafiken följer utvecklingen av resandebehovet där liksom i övriga Halland.

Gösta Bergenheim (M)

ordf Hallandstrafiken