Mobilt. Hallandstrafiken vill satsa på en helt ny mobilapp.
Mobilt. Hallandstrafiken vill satsa på en helt ny mobilapp.

Hur ska vi utan mobil och appkunskap resa?

Det här är en insändare/debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten.

ANNONS
|

Apropå

artikeln Starka reaktioner när resekortet slopas (4/2).

Insändare. ”Hallandstrafiken vill satsa på en helt ny mobilapp ” Under 2015 köpte 35 procent sin resa via ombud och endast två procent via mobilapp . Det talar väl sitt tydliga ”språk” men ändå vill man nu införa en mobilapp .

Att tillgängligheten skulle öka för resenärerna? Ja väl för dem som har mobil och kan hantera appar, men vi andra då som kanske inte ens har mobil (det finns de äldre i befolkningen som inte har mobil) eller inte vet hur en app fungerar, dem verkar man ta minst hänsyn till när man inför ett nytt system. Skall även rabatten på 20 procent ( som man har på resekortet i dag ) försvinna i samband med införandet av appen ?

ANNONS

”Genom att använda någon av våra försäljningskanaler som webben (alla äldre utan dator och synskadare hur skall dem göra) eller ombord på våra fordon” en biljett köpt på Öresundståget kostar avsevärt mer än det man köper innan man stiger på.

Men Hallandstrafiken har inte glömt synskadare och de med försörjningsstöd, men vet exakt inte hur lösningarna ska se ut ännu?!

En av den som köper sina resor hos ombud med resekortet

ANNONS