Hur ska eleverna få den undervisning de har rätt till?

Till min häpnad läser jag att många av Falkenbergs grundskolor planerar bedriva undervisningen timplanelöst (HN 12 december). Detta har ju prövats, först och mest radikalt på Söderskolan, så vitt jag vet. Det övergavs i höstas då skolan parkerat sig som kommunens sämsta, mätt i antal elever behöriga till gymnasiet.

Det här är en insändare/debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten.

ANNONS
|

Nu tänker Söderskolan pröva igen, tillsammans med en rad andra skolor.

Under den timplanelösa perioden på Söderskolan kunde en elev i åttan ha 40 minuter garanterad undervisningstid i matematik. Kan det någonsin vara tillräckligt? Språken var också styvmoderligt behandlade, för att inte tala om naturvetenskap.

Är inte risken uppenbar att det blir en huggsexa om timmarna mellan olika ämnen? I artikeln säger Hjortsbergsskolans rektor Karin Hultskär: ”För mig handlar det om att eleverna ska vara garanterade det de har rätt till.” Om det stämmer, om eleverna ska garanteras något som de har rätt till, hur kan det vara förenligt med varje rektors mer eller mindra kompetenta gottfinnande? Har kommunen läst nya skollagen korrekt? Alla rektorer har uppenbarligen inte läst den på samma sätt, i alla fall.

ANNONS

Jan Sture Neuman

ANNONS