Nattbuss. Det är dyrare att bedriva nattrafik än dagtrafik och då är det inte mer än rimligt att de som utnyttjar den betalar för det.
Nattbuss. Det är dyrare att bedriva nattrafik än dagtrafik och då är det inte mer än rimligt att de som utnyttjar den betalar för det.

Har man råd att gå på krogen har man råd med nattaxa

Det här är en insändare/debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten.

ANNONS
|

Apropå

artikeln Nu slopas nattaxan på bussarna(14/3).

Insändare. Nu kan man läsa att nattaxan på bussarna i Halland tas bort den 1 maj. Det är dyrare att bedriva nattrafik än dagtrafik och då är det inte mer än rimligt att de som utnyttjar den betalar för det. Det behövs vakter (de är inte gratis), det är beklämmande men sant. Har man råd att gå på krogen har man råd att betala för nattrafiken. Andreas Almqvist, vd för Hallandstrafiken, säger bland annat att ett högre pris efter midnatt försvårar erbjudanden och att det blir mindre attraktivt att resa med oss.

ANNONS

Och detta tjat som alla svamlar om "Vi måste ha kunden i fokus" Och det ska vara enkelt att resa kollektivt.

Det är ju fina ord. Nu passar det i detta sammanhang. Kan vara bra att ha i minnet när pensionärer eller andra önskar något. Då gäller inte kunden i fokus utan då är det ekonomi som gäller.

Men nattrafik tycks vara det viktigaste inom kollektivtrafiken i dag. Många vågar eller vill inte då. Dem visas det ingen hänsyn mot. Men så är det i Sverige i dag.

Låt dem betala vad det kostar

ANNONS