Hallandstrafikens ”tomma” bussar

Det här är en insändare/debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten.

ANNONS
|

Insändare. Våra halländska regionpolitiker har formulerat en slogan ”Bästa livsplatsen” och det låter ju fint. Det är bara det att man nu börjar undra ”för vilka”. Vi har ju den där personalgruppen inom sjukvårdens ledning som fick åka till Boston förra året för att lära sig spara. Och nu skall tydligen ytterligare en grupp åka iväg! För att lära sig spara? För att göra vår livsplats än bättre?

Så har vi då de äldre i Falkenberg och Varberg som önskar gratisresor vid lågtrafik för 70+ med de vid många tillfällen tomma eller halvtomma inhyrda bussarna hos Hallandstrafiken. I Falkenberg ställer sig kommunens ledning lite avvaktande – ”i varje fall inte nu” och i Varberg har Ann-Charlotte Stenkil redan en prislapp. På den står det 5,2 Mkr – och de fria resorna får vänta även där.

ANNONS

Hur har då denna prislapp från Regionen räknats fram? Som alla inser och förstår så är merkostnaden för var och en av oss gamlingar som stiger på en buss för en lokal resa helt obetydlig. Och hur gör då andra regioner – kommuner? Förhållandena är liknande våra. På ganska många håll är det gratisresor dygnet runt.

De som ”bestämmer” här i Falkenberg och Varberg är i första hand våra regionpolitiker. De hyr in bussarna. Och så blir det förhandlingar mellan kommun och region. I Halmstad har 70+ gratis resor vid lågtrafik. Vad det nu gäller Kungsbacka så har den kommunen på grund av sin närhet till Göteborg medgivits inköp av sina bussresor hos Västgötaregionen. I Göteborg har 65+ gratis resor dygnet om och det har nu då också Kungsbackaborna.

Eftersom medborgarnas hälsa är regionernas huvuduppgift så har jag tidigare i ett par omgångar vädjat till regionen att se vårt önskade gratisresande som ett inslag också i hälsovården. Dock än så länge utan resultat. Region Halland – Bästa livsplatsen?

Sture Hermansson

ANNONS