Pendelvänligt. Mellan Kungsbacka och Varberg är det inte trångt på spåren.
Pendelvänligt. Mellan Kungsbacka och Varberg är det inte trångt på spåren.

Förläng pendeltågen från Göteborg

Det här är en insändare/debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten.

ANNONS
|

Svar

på ”Trångt på spåren” (17/9) av Daniel Modiggård, planeringschef Hallandstrafiken.

Varberg. Det är riktigt att det är trångt på spåren mellan Kungsbacka och Göteborg. Med en pendel till/från Varberg blir det inte fler tågrörelser mellan Kungsbacka och Göteborg. Det blir samma antal tåg som i dagens tidtabell. Mellan Kungsbacka och Varberg är det inte trångt på spåren. Det är bara att titta i en grafisk tidtabell för att få fram fakta.

Däremot är det trångt på spåren mellan Lund och Malmö. Mellan Malmö och Ystad är det halvtimmestrafik på en enkelspårig järnväg.

I Skåne är det mesta möjligt när det gäller tågtrafik. Här är det mesta problem när det gäller tågtrafik. Allt tycks vara besvärligt.

ANNONS

Du skriver bland annat att Ambitionen att fortsätta utveckla tågtrafiken samt att trafiken ökat med 128 procent på Öresundståg. Uttalandet samt det ökande resandet talar för att det finns underlag för en pendel till Varberg. Folk får stå i tåg som är dubbelkopplade, så kallade multade.

Vill man att folk ska fortsätta åka kollektivt så bör resenärerna erbjudas komfortabla resmöjligheter. De ska inte behöva sitta på golvet.

Ett lämpligt upplägg kan vara att vartannat tåg fortsätter från Kungsbacka till Varberg. Det betyder ett tågpar i timmen samt två tågpar i högtrafik på den sträckan. Nu tyder allt på att det blir ett tåg i varje riktning i pendlingsläge mellan Varberg och Göteborg från tidtabellskiftet i december. Det måste ju vara bättre att ha ett robust tågsystem. Västkustbanan är dubbelspårig mellan Varberg och Göteborg.

Du skriver vidare att om ett Öresundståg hamnar bakom ett pendeltåg så blir det förseningar. Det är helt riktigt. Det kan också bero på vem som sitter i trafikledningen. Om det finns möjlighet leds Öresundståg , om , då det är försenat, in på det andra spåret och kör förbi pendeln. Det är inte alltid det är möjligt. Tidigare fanns det möjlighet för ett försenat tåg att köra förbi pendeln i Lindome. Men det spåret togs bort när plattformarna förlängdes.

ANNONS

Christer Wilhelmsson

Resenärsforum

ANNONS