Kyrka. När det talas om en öppen kyrka för alla, så får man inte svar på huvudfrågan. Vad är kyrkan?
Kyrka. När det talas om en öppen kyrka för alla, så får man inte svar på huvudfrågan. Vad är kyrkan?

En öppen himmel för alla

Det här är en insändare/debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten.

ANNONS
|

Kyrkoval. I kyrkovalstider talas det rätt mycket om en öppen kyrka för alla. Det är väl för att det anses som något som slår an i människor. Det kan kännas välkomnande, kanske?

Om du går på en fotbollsmatch och du har betalat biljetten, kanske några hundra kronor, så förväntar du dig att få se fotboll på någorlunda hög nivå. Men det du får se är att några sparkar på bollen, andra har hockeyklubba och slår på en puck för de tycker att bollen är för rund åt alla håll och några hugger bollen med händerna och springer i mål. Då går du ut och kräver pengarna tillbaka för du har inte fått det som en fotbollsmatch skulle ge. Hur välkomnad du än var, så är du inte bara besviken utan du är lurad.

ANNONS

När det talas om en öppen kyrka för alla, så får man inte svar på huvudfrågan. Vad är kyrkan? Om man ställer frågan till öppna-kyrkan-folk så blir det lite tal om hjälpverksamhet, lite gemenskap, att kyrkan är en del av samhället osv.

På frågan vad är kyrkan till för, har kyrkan och dess herre alltid svarat: ”Kyrkan ger en öppen himmel för alla.” Jesus säger: ”Jag är vägen, sanningen och livet, ingen kommer till Fadern utom genom mig!” Porten in till himlen är korsformad. Jesus räcker ut sina händer på korset, därför att han bär dina synder. Han tar bort dina synder och välkomnar dig in i himlen.

Uppdraget som Jesus gav apostlarna var att gå ut i hela världen och predika evangeliet om Jesu död och uppståndelse. I den förkunnelsen ligger kraften till att följa Jesus genom livet, tjäna honom i våra medmänniskor och ha en lovsång i sitt hjärta över att Jesus har älskat mig så, att han gav sitt liv för mig.

F rimodig kyrkas program tar upp Jesu ord: ”Jag är vägen, sanningen och livet.”

ANNONS

Vägen för Svenska kyrkan – en kyrka fri från partipolitik. Sanningen för svenska kyrkan – en kyrka med kärlek till Guds ord. Livet i Svenska kyrkan – en kyrka med Jesus i centrum.

Alfons Lindholm

Älvsered

ANNONS