Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Om Cookies
Prova

Ligg på Plus från start - hela innehållet för 1 kr Fri tillgång till all lokaljournalistik.

elbil2
Laddad fråga. Insändarskribenten reser frågetecken bland annat kring framställningen av litiumbatterier.

Elbilar - till varje pris?

Försäljningen av eldrivna bilar har ökat de senaste åren. Dock utgör de endast för närvarande en procent av de cirka 4 000 000 bilarna i Sverige.

En elbil motsvarande en bensindriven på ungefär 140 hk kostar 50 000–100 000 kr mer i inköp. Sen utgår det ett bidrag på 60 000 kronor för en elbil. Driftskostnaden för en elbil är lägre på grund av begränsat motorunderhåll.

Batteriet är den centrala och viktigaste delen i en elbil. De nyaste batterierna på 40 kwt kan nyladdade räcka i väl 30 mil. Det mest praktiska är att man om möjligt laddar batteriet hemma under natten. Laddstolpar kan ibland vara en möjlighet. Då kan det bli aktuellt med snabbladdning. Hur nyttigt det är för batteriet finns det skilda uppfattningar om.

Batterier ja, vad som är viktigast är tillgång på litium samt destruktion av uttjänta batterier. Litium är en sällsynt metall, som huvudsakligen utvinns i Nevada, USA. Utvinningen av litium lämnar en hel del att önska ur miljösynpunkt. För att uppnå bästa effekt i batterierna används legeringar med till exempel kobolt och mangan. När de här batterierna sen skall destrueras så är det mycket svårt att effektivt skilja på de olika metallerna. Dessutom får det gamla litiumet inte samma goda egenskaper som nytt. Då det ”stressats” genom de olika processerna.

Den totala miljöpåverkan av en elbil under dess livscykel räknas dock endast till hälften jämfört med en fossildriven.

Om vi tänker oss tankeexperimentet att alla Sveriges bilar skulle vara eldrivna så skulle de för laddning behöva vad ett ochett halvt kärnkraftverk producerar.

LKAB med flera metallproducenter säger sig på sikt vilja övergå från kol till el vid framställning av allt stål och andra metaller. Då skulle det krävas ytterligare cirka tre kärnkraftverk.

Det finns ju också så kallade hybrider, vilka då har en bensin- eller dieselmotor att ta till när batteriet börjar sina och batteriet behöver laddas. Detta sköts automatiskt och är således inget föraren behöver tänka på. Men han/hon måste naturligtvis tanka bränsle då och då.

Användningen av elbilar i framtiden väcker alltså en del ej helt besvarade frågor. Det gäller i främsta hand tillgången på, framställningen av, samt återvinning och/eller destruktion av litiumbatterier. Dessutom tillgången och priset på el.

Nils-Anders Nilsson

Varberg

MEST LÄST