Färdtjänst. Ugglarp ligger, vad gäller färdtjänst, som en liten "straffkoloni" mellan Eftra, Slöinge och Halmstads kommun.
Färdtjänst. Ugglarp ligger, vad gäller färdtjänst, som en liten "straffkoloni" mellan Eftra, Slöinge och Halmstads kommun. Bild: JANERIK HENRIKSSON / TT

Dyrt med färdtjänst på landsbygden

Och man måste räkna med en oplanerad sightseeing – så kallad samåkning.

ANNONS
LocationUgglarp|

Att bo på landet har sina fördelar men utan bil har det sina nackdelar. Eftersom Ugglarp där jag bor saknar all service är jag tvungen att åka in till "staden". Jag åker färdtjänst, tur att det finns, men det är inget man gör för skoj skull. Förra hösten höjdes taxan med 9 kronor så numera betalar jag 77 kronor enkel resa. Det är det väl nästan dubbelt mot vad en bussbiljett kostar.

Då säger väl vän av ordning – du kommer ju från dörr till dörr. Javisst det gör jag, men man måste räkna med en oplanerad och oönskad sightseeing på vägen, så kallad samåkning. Det är helt ok om man inte har planerat något eller har frysta varor från handlingen. Ugglarp ligger, vad gäller färdtjänst, som en liten "straffkoloni" mellan Eftra, Slöinge och Halmstads kommun. I detta sammanhang hade en tillhörighet till Halmstad varit att föredra med sina humanare taxor. Ugglarp kommer aldrig att få ett befolkningsunderlag som gör en affär lönsam eller att annan service ens kommer på fråga – men vi kanske inte behöver förlora i alla avseenden?

ANNONS

EW

ANNONS