Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Om Cookies
Prova

Ligg på Plus från start - hela innehållet för 1 kr Fri tillgång till all lokaljournalistik.

Den privilegierade lärarkåren och verkligheten

Det här är en insändare/debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten.

Svar

Lärarna är privilegierade

Insändare. ”Lärarna är privilegierade” hävdar signaturen ”F.d. rektor, skolchef” och slår fast att ingen annan yrkesgrupp ”gnäller” lika mycket som lärarkåren. Istället för att klaga borde dessa, enligt skribenten, genast inse att de har ledighet, lön och frihet som heter både duga och mer därtill.

Samma åsiktsförmedlare ifrågasätter vidare om lärare ska ha rätt att kräva några löneförhöjningar alls, eftersom de – med hänvisning till sjunkande studieresultat – så uppenbart fortsätter att göra ”ett dåligt jobb”.

Enligt vederbörande ”skräms de begåvade studenterna bort” från läraryrket av själva tanken på att behöva arbeta ihop med denna alltigenom kverulantiska yrkeskår.

Anledningen till att skolan som helhet är i kris sammanfattas sedermera i tesen att såväl lärare som skolledare är inkompetenta.

Som pedagog anser jag att människors idéer är intressanta. Dessa kan alltid användas i utbildningssyfte på ett eller annat sätt, oavsett vilka uppfattningar som presenteras.

Har man för avsikt att informera allmänheten om sin personliga inställning till ett visst problem är det emellertid klokt att i förväg sätta sig in i den sakfråga man ämnar uttala sig om. Som en del i den processen ingår vanligtvis tankeexperimentet att inta ståndpunkter som i så stor utsträckning som möjligt skiljer sig från de egna. I det här fallet blir alltså perspektiven från oss, vars yrkesutövning du så uppenbarligen vill förolämpa, särskilt aktuella.

Mina kollegor belyser i ett inlägg ”Tre frågor från lärare” (HN 10/1) sakligt några valda delar av den verklighet som lärare i dag befinner sig i och som du själv, med tanke på din tidigare pedagogiska chefsbefattning inom skolan, illavarslande nog helt verkar vara bortkopplad ifrån.

Du måste härmed arbeta vidare för att visa att du har förstått begreppen Logos och Etos. Däremot har du delvis uppnått målen för ditt Patos, eftersom var och en som läser din argumentation förstår att det inte gick så bra för dig i ditt eget ledarskap.

Anna

vanligtvis glad lärare

 

MEST LÄST