På min tid som kommunalråd slutade vår byggnation vid f d Jobsons cisterner, handelshamnen var kvar och färjan i Farehamn, skriver Kaj Berntsson som var kommunalråd i Varberg i 11 år under 1992-2002.
På min tid som kommunalråd slutade vår byggnation vid f d Jobsons cisterner, handelshamnen var kvar och färjan i Farehamn, skriver Kaj Berntsson som var kommunalråd i Varberg i 11 år under 1992-2002.

Är Västerport mest en förledande konsultidé?

Bygge nära vatten är attraktivt även för planerande konsulter.

ANNONS
LocationVarberg|

När vi kom från Danmark härom söndagen, då stod jag på färjans däck. Då kunde jag se det gigantiska utloppet från Magasinsgatan, som skall ha sin avrinning i hamnen. I nuvarande handelshamn planeras för bad- och båtplatser, enligt Västerports intentioner. Dagens GP (16/7) beskriver problem för kommande badande i Sannegårdshamnen i Göteborg p g a utrinnande dagvatten. Dagvatten är lika förorenat i Varberg som i Göteborg. Kopplas det även på bräddavlopp för spillvatten (som i vallgraven) då blir föroreningen ännu värre. I detta vatten planeras badplats!

När Varbergsbor har talat med konsulter om Västerport och att det skall byggas på f d Varbergs stads soptipp, som även hade avlopp från kringliggande industrier. Då säger konsulterna: ”Har det funnits soptipp öster om Östra Hamnvägen?” Enligt mina sagesmän kostade ett billass från området till SAKAB 20 000 kr i samband med utbyggnad för fjärrvärme. Jag har varit på utställningen om Västerport på Biblioteket. Min fråga har varit om bostadsrätterna kommer att kosta minst 80 000 kr/kvm? I dag betalas hälften för bostadsrätter i Varberg. Svaret är: ”Det har vi inte räknat på.”

ANNONS

På min tid som kommunalråd slutade vår byggnation vid f d Jobsons cisterner, handelshamnen var kvar och färjan i Farehamn. Nu får jag intrycket att konsulter planerar för sina egna meriters skull inför kommande nya arbeten. Bygga nära vatten är attraktivit även för planerande konsulter.

Grenå planerar utbyggnad för sin handelshamn till 2030 med 4 km nya kajer och 15 meters vattendjup. Nu släpper Varberg färjan till Halmstad, när i stället vårt samarbete med Grenå borde ha ökat. Förtroendevalda har sagt att färjan är nostalgi. Min uppfattning är att färjan representerar framtid och samarbete över Kattegatt.

Med Västerport och flytt av handelshamnen kan återigen en annan hamn norr om Varberg för sågade trävaror och pappersmassa aktualiseras.

Kaj Berntsson

ANNONS