Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

⇒ Om cookies och personuppgifter
Prova

Ligg på Plus från start - hela innehållet för 1 kr Fri tillgång till all lokaljournalistik.

Modern bondemarknad efterfrågas

Egentligen är det inget nytt under solen att vi vill köpa så nära på det går, eller till och med direkt, av bonden

Ledaren 10/11. Lantbrukaren uppskattas av svensken. Från krisårens kontinuerligt nedlagda gårdar, finns det nu ett framtidshopp att bygga på. Konsumenter vill dessutom allt oftare köpa direkt av bonden. Med färre mellanhänder får vi som konsumenter både koll på pris och kvalitet.


Lantbrukets affärstidning, ATL, hade nyligen nyheten att det går bra för svenska bönder. Slakten för både gris och nöt ökar jämfört med förra årets siffror. Priset för smör har ökat med mer än 30 procent. Efterfrågan är god. Låt oss hoppas att det så förblir. Med ett nytt uppsving för lantbruk, då kan vi också garanteras kvalitet som höjer sig över mycket av det som i dagsläget tyvärr tillåts fylla upp allt mer av hyllplats i matbutikerna.


De koncept som startats och sedan utvecklats under de senaste åren, är därför högst intressanta. Inte minst med tanke på att de utgörs av initiativ som genom att inte ha visioner om att bli till monopolliknande verksamheter, kan nära det småskaliga, jordnära och hållbara. Resultatet blir oftast att dessa kvalitativa samarbeten kan föda upp, odla, producera och leverera utmärkta matvaror med lokal anknytning. Den digitala lösningen bakom stavas allt oftare crowdfunding. Ett sätt att helt enkelt lösa finansieringen innan start genom delningsekonomi.


Att i förväg veta att ett projekt håller ekonomiskt, är ur vissa hänseenden inget nytt, men däremot är det förutom att vara smart, också ett sätt att knyta samman producent och konsument. Och att i förväg veta att din skörd redan är såld, och att du i fall av begränsad skörd då delar denna med någon annan, är det fler som borde testa på. Inte minst med tanke på det utökade nätverket.


Ett av nätverken som sprider sig är reko-ring. Även om det inte bygger på ovanstående metod, så är det ett framgångsrikt koncept där bönder säljer det självproducerade via sociala medier direkt till konsumenten. Inte nog med att varorna är färska, dessutom är det socialt att mötas utanför den digitala världen.


Egentligen är det inget nytt under solen att vi vill köpa så nära på det går, eller till och med direkt, av bonden. Till detta ändamål har det sedan lång tid tillbaka funnits olika marknader. Vårt ointresse av vad vi konsumerat har dock lett till att lantbrukare inte haft någon speciell särställning i samhället, trots att dessa försörjt oss med mat. En återgång till mer av torghandel, om än i modern version, förvånar därför inte särskilt mycket. Vi har under en längre tid sökt efter ursprunget, velat befinna oss så nära det bara gått utan att själva behöva stå permanent i livsmedelshantverkarens stövlar. Olika tv-program har varit högst behjälpliga med detta. Och temporärt har vi dock sökt oss närmre än så, och även iklätt oss lantbrukarens kläder genom tidsbegränsade kurser.


Genom att träffa och bygga relation med livsmedelshantverkaren, lantbrukaren, blir vi extra måna om att inte överge denne så fort matbutiken basunerar ut tillfälliga rabatter. För då vet vi att försämrade intäkter leder till ett försämrat utbud av lokala lantbrukare. Något vi dessutom i grund och botten alla varit i tidigare generationer.

MEST LÄST