Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

    Budapest, Ungarn 20160325.Szechenyibadet, Szecheny thermalbad er et badeanlegg som benyttes flittig av såvel fastboende som turister. Badet har flere bassenger, både ute og inne. Bygningen er i nybarokk stil og ble bygget i begynnelsen av 1900-tallet. Foto: Marianne Løvland / NTB scanpix / TT / kod 20520 Bild: Løvland, Marianne

    Löjligt att SJ liknar Varberg vid Budapest

    Låt oss slippa töntiga kampanjer och se till att tågen går i tid istället.

    Detta är en text från HN:s ledarredaktion. Ledarredaktionen arbetar självständigt men delar Centerpartiets ideologiska värderingar.

    Krönikan 11/10. Kallbadhuset har lika gyllene arkitektur som termalbadet Széchenyi. Det påstår i alla fall SJ, när bolaget tar i från tårna. Detta i en ansats att sälja in svenska resmål. Och en sak har SJ rätt i. Båda anläggningarna är gula. Men där slutar likheterna helt.

    Varbergs klassiska landmärke är vackert. Det är ett badhus med anor vi har all anledning att vara stolta över – och vårda med yttersta omsorg. Men vilken stjärna kom på tanken att jämföra det med Budapests världskända spa? För det går såklart inte.

    Budapestresenären kan löga sig i ett palatsliknande spa, med 12 avarma pooler med hälsobringande termalvatten. Byggnaden i barockstil är unik. Den kan lika lite jämföras med kallbadhuset som Varbergs stadshotell kan matcha New York Palace hotell i den ungerska huvudstaden – båda byggnadernas kopplingar till Art Nouveau-stil till trots.

    SJ tuffar dock ogenerat på. Kullabygden, med sina nya vinbönder, liknas vid tyska Mosel. Och – håll i hatten – trädhotellen i Harads utanför Luleå beskrivs som ett alternativ till motsvarigheter i Phuket.

    Varför denna ”kreativa” ansats från SJ? Ansvarig kommunikationsstrateg, Peter Kraméus, hänvisar till klimatrapporten som kom i dagarna.

    – Det blir allt viktigare att tänka på vad vi gör för miljön, förklarar han på nyhetsplats i HN.

    visst är det rimligt att tänka mer på hur man reser. Men SJ:s kampanj för hemester haltar på fler sätt. Det tar nästa lika lång tid att åka kollektivt, med bland annat tåg, från Varberg till Harads som det tar att åka via järnväg till Budapest. Ändå räknar man klimatvinsterna som flyget var det givna alternativet för resan söderut till Ungern.

    Och hur står det egentligen till med lokalkännedomen vad gäller de resmål i Sverige som man vill sälja in? Pittoreska Grebbestad hyllas som ett mecka för ostronälskaren (jämförbart med Bretagne). Men pressmeddelandet illustreras med en bild från Smögenbryggan.

    SJ vill säkert väl. Och reklamen har glatt en del svenska turistorter. Men det blir rena magplasket.

    Istället för att ”handplocka” ett antal svenska turistorter och försöka höja deras status med världsfrånvända jämförelser borde SJ satsa på något helt annat. Vill SJ slipa klimatprofilen: se till att tågen kommer och går i tid. Då kanske fler vågar ta tåget till Stockholm (som är det nav som kampanjen utgår ifrån) i stället för bil eller flyg.

    Och skall man sälja in platser där tågen stannar, följ den här enkla regeln. Blott Sverige svenska krusbär har. Varberg är inte Budapest, lika lite som Sveriges svar på Toscana ligger i Falkenbergstrakten. Låt varje ort stoltsera med sin särart. Svenska kulturarv, nya utflyktsmål och matdestinationer är värda en resa av egen rätt. Sluta genast marknadsföra dem med lånta fjädrar. Det blir bara pinsamt.