Climate activist Greta Thunberg delivers her speech during a session of the World Economic Forum in Davos, Switzerland, Friday, Jan. 25, 2019. (AP Photo/Markus Schreiber)
Climate activist Greta Thunberg delivers her speech during a session of the World Economic Forum in Davos, Switzerland, Friday, Jan. 25, 2019. (AP Photo/Markus Schreiber) Bild: Markus Schreiber

Klimatfrågan behöver mer än aktivister

Världsekonomiska forumet i Davos må uppfattas som en elittillställning, men Greta Thunbergs närvaro visar på hur påverkansbart även det forumet är.

Detta är en text från HN:s ledarredaktion. Ledarredaktionen arbetar självständigt men delar Centerpartiets ideologiska värderingar.

ANNONS
|

Ledare 28/1. Kontrasterna i Davos kan ses som ett mått på tillståndet i världen. Brasiliens nye president, högerpopulisten Jair Bolsonaro, talade visserligen bara i sex minuter. Men på grund av avbokningar fick han en oförtjänt stor plats i rampljuset. Att en person med hans klimatskeptiska agenda får sådant utrymme är oroväckande. Den ekonomiska träffen i Davos borde vara till för att fortsätta sprida visioner om hållbar ekonomisk utveckling och positiv världsförändring snarare än att ge golvet till de politiker som tar sig rätten att främja ökad skövling och exploatering av regnskogen.

Därför behövs Greta Thunberg. Hon är den blåslampa världens ledare behöver i klimatfrågan. Medan ett stort antal deltagare beräknades anlända i närmare 1 500 privatflygplan, blev Thunbergs 32 timmar långa tågresa till Davos symbolisk. Tågets klimatfördelar jämfört med flyget, är förvisso knappast svåra att påvisa utan hennes förtjänst. Men det är lätt att konstatera att Greta Thunberg nyttjar sin plattform väl.

ANNONS

Att försöka utkräva samma resesätt med tåg för alla deltagare, är dock inte förenligt med vuxenvärldens övriga åtaganden. Därför ska vi heller inte låta valen av färdmedel förminska övriga deltagares närvaro och påverkanskraft.

Att diskutera våra transporter är angeläget på världsnivå, liksom lokalt i Halland. Här beräknas hälften av utsläppen av luftföroreningar komma från just transporter. Att minska den påverkan är alltså högst angeläget även i vårt närområde och region. Lösningen ligger i en kombination av mer kollektivresande och att fler av alla som behöver bilen väljer mer miljövänliga fordon.

Greta Thunberg har en poäng när hon säger att: ”Jag tycker att det är väldigt orättvist att de äldre generationerna har gjort det här mot oss och att vi måste städa upp efter dem.” Dessa slagkraftiga fraser är enkla att instämma i, men måste också tas med en stor skopa förnuft.

Utan äldre generationers ständiga utveckling av teknik och energislag hade dagens unga inte haft samma livssituation. Den ekonomiska utvecklingen har varit beroende av det som Greta Thunberg anser är ”orättvist”. Dagens utmaning ligger i att släppa på det som inte längre fungerar och fortsätta utvecklas. Och vi ska självklart bli inspirerade av hennes klimatkamp – men samtidigt inte låta oss förblindas av det rosa aktivistskimret.

ANNONS

Att det världsekonomiska forumet räknar klimathoten till en av de stora globala riskerna, vid sidan av försämrade internationella relationer och ökade geopolitiska spänningar, är ett faktum. Det ena kan också leda till det andra, extremväder och klimatförändringar kan bli grund för nya konflikter. Därför finns, trots baslag, en insikt om vikten av att agera. Klimat- och miljömål ses inte längre som en angelägenhet främst för forskare och naturvetare utan som något som måste prioriteras av för världens ledare. Det sker inte en dag för tidigt.

ANNONS