Informationskollaps efter tågolycka

Resenärer gör rätt i att begära haverikommission av Hallandstrafiken.

Detta är en text från HN:s ledarredaktion. Ledarredaktionen arbetar självständigt men delar Centerpartiets ideologiska värderingar.

ANNONS
|

Ledare 28/4. Var är bussen? Resenärer springer som yra höns på Kungsbacka station. Kanske är det rentav Hallandstrafikens syfte – att ge de stressade pendlarna lite morgongympa? Varför annars sköta sitt informationsuppdrag så illa?

Att reparationer kan ta tid är ett öde många resenärer kan förlika sig med. Olyckor händer – precis som regionrådet Stefan Bengtsson (C) påtalade i fullmäktige i onsdags.

– Rörligheten över gränserna får sig ett slag och visar den sårbarhet vi har. Det är viktigt att vi fortsätter jobba med de här frågorna, fortsatte han.

Nog visar sig sårbarheten alltid, liksom den usla beredskapen i all sin nakna pinsamhet. Och då handlar det inte främst om svårigheterna att få fram ersättningstrafik. Det handlar om oförmågan att effektivt och smidigt sprida information om alternativen – exempelvis i lokaltrafiken – som resenärer kan ha praktisk nytta av. Alla hade exempelvis inte behövt blir stående på stationen i Falkenberg i timtal i tisdags om Hallandstrafiken bemödat sig med att skicka ut lotsar som kunde hjälpa de strandsatta.

ANNONS

Vidare bjuder högtalarsystemen goda möjligheter att lämna tydlig information om var, när och vart ersättningsbussarna går. Ändå brister det. Och hur i all världen kan det vara så svårt att sätta upp några tillfälliga skyltar som kan leda de vilsna pendlarna rätt?

”En haverikommission bör tillsättas efter Hallandstrafiken’s totala haveri. Ingen har koll på något om när bussar går. Katastrof!” Så skriver en irriterad resenär på twitter.

Fler resenärer uttrycker liknande frustration – av förklarliga skäl. Fullt såhär dålig får servicen inte vara!

ANNONS