Liv och rörelse uppstår inte enbart på grund av utrymme. Det krävs utbud också och inte sällan ett utomhusklimat att vistas i.
Liv och rörelse uppstår inte enbart på grund av utrymme. Det krävs utbud också och inte sällan ett utomhusklimat att vistas i.

Hur många gågator klarar Falkenberg?

En gågata kan inbjuda till ett myller av människor, men en gågata i en mindre stad kan också leda till ödslighet.

Detta är en text från HN:s ledarredaktion. Ledarredaktionen arbetar självständigt men delar Centerpartiets ideologiska värderingar.

ANNONS
|

Ett bilfritt centrum där gatorna istället för bilar fylls av handel, blomsterarrangemang och konstinstallationer; en bilfrihet som istället ger utrymme för ett myller av människor och fyllda uteserveringar.

Det låter idylliskt. Frågan är dock hur många dagar på ett år som en stad av Falkenbergs storlek kommer att uppnå denna målbild för bilfria gator? Risken är tyvärr stor att beskrivningen av ett bilfritt centrum istället blir så här: tysta gator med inslag av blomsterarrangemang och konst. Här och var går några människor och på en av uteserveringarna sitter två matgäster och huttrar och beklagar sig över en kall sommar.

ANNONS

Visst är det så att bilen under lång tid fått ett för stort utrymme i våra stadsmiljöer. Vi behöver absolut ge mer plats för kollektivtrafik, cyklar och miljöer som uppmuntrar människor att använda benen för det som heter gå. Men det gäller också att ha med sig perspektivet om att bilen underlättar människors vardag. För många är den ett måste, inte minst i en stad av Falkenbergs storlek där kollektivtrafik inte består av tunnelbanor och spårvagnar med avgångar var femte minut. Vill man ha en levande stadskärna gäller det därför att ta hänsyn till det faktum att människor till stor del är bilburna.

Med detta som bakgrund kan vi nu ändå konstatera att socialdemokrater, miljöpartister och sverigedemokrater i Falkenbergs kommunstyrelse har bildat majoritet för att en betydande del av stadskärnan ska utvecklas till gågator. De tar därmed på sig ett stort ansvar för hur handeln i centrum kommer att utvecklas.

Ska det finnas någon chans till att uppnå den beskrivning av ett levande centrum, som beskrivs i inledningen av denna text, gäller det att verkligen åstadkomma attraktiva inslag på gator och torg som lyckas locka människor. Inte enbart soliga semesterdagar utan även gråmulna vardagar. Den utmaningen är inte lätt och det är därför fullt begripligt att handlare i Falkenbergs centrum nu känner stor oro för framtiden. Det är helt enkelt tufft nog som det redan är när den bilburna befolkningen här, precis som i andra städer, tenderat att istället handla på köpcentrum med stora parkeringsmöjligheter.

ANNONS

Rimligare vore det att gå tillbaka till det som ursprungsfrågan i motionen från Marcelle Farjallah (S) handlar om – det vill säga att göra centrum bilfritt under veckosluten inför jul. Detta skulle dessutom kunna utvidgas till sommardagar då chansen till tillströmning av både boende och turister i centrum är högre. Ska detta nå framgång gäller det samtidigt att fylla gatuutrymmet med annat istället för enbart tomrum när bilarna är borta: exempelvis matstånd, gatuunderhållning med mera. Att som man gör nu, stänga av Nygatan sommartid, är inte nog. Det är utbudet som lockar människor, inte enbart utrymmet där det går att gå.

ANNONS