Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

⇒ Om cookies och personuppgifter
Prova

Ligg på Plus från start - hela innehållet för 1 kr Fri tillgång till all lokaljournalistik.

Flingförbackningar
Förbjuda. Europeiska konsumentorganisationen Beuc som vill förbjuda gulliga tecknade figurer på förpackningar till flingor, godis och andra produkter som i första hand riktas mot barn. Foto: Handout/TT

Förbjud för att skydda barns hälsa

Det är mer än de glada förpackningarna som till stor glädje skulle behöva försvinna ur vår åsyn.

WHO har tidigare uttryckt befogad oro över att allt mer riktad reklam till barn avser skräpmat och läsk. Barnen exponeras ständigt för denna reklam via sociala medier i mobilen och därför ansåg WHO att EU:s medlemsstater skulle lagstifta mot denna digitala marknadsföring riktad till minderåriga eftersom WHO ansåg att den bygger på barnfetmaepidemin.

Även om inte alla barn som upplever skräpmatsreklam drabbas av fetma, så finns det en mängd andra följdeffekter av att äta dessa så kallade näringsfattiga livsmedel som tillsammans med salt och fett ofta har ett mycket högt sockerinnehåll. Det vill säga, de är inte till för några människor egentligen, men särskilt inte till barn.

Den europeiska konsumentorganisationen Beuc gör därför det enda riktiga – de kräver ett förbud mot användandet av söta tecknade figurer som företag placerar på förpackningar till flingor, godis och andra produkter där barn är målgruppen. Barns hälsa, eller om vi så vill – den gemensamma folkhälsan, måste ändå anses viktigare än internationella företags storvinster.

Det stannar däremot inte vid denna marknadsföring, utan ännu bättre på att nå barn är de digitala tekniker som WHO tidigare tagit upp i en rapport och som används av skräpmatsindustrin för att nå varje enskilt barn baserat på individuella preferenser. Det är här den riktiga sörjan tar vid eftersom algoritmer kan både lokalisera och identifiera de barn som skulle kunna vara bäst för specifika produkter bland målgruppen.

Nästa steg i ohälsokedjan är när barn trycker på gilla och budskapet sprids bland deras vänner. Det är då företagen bakom produkterna lyckas som bäst. Ibland behövs det inte ens dolda motiv.

Så kollade influencers, betalda video-bloggare som enbart har ett syfte – att sälja in företagsprodukter till maximalt antal potentiella kunder (barn!). Dessa följs många gånger av ett så stort antal barn som litar på budskapen, att det även ifrågasätts av vuxna marknadsförare. Reglerna kring detta är allt för otydlig för att den ska kunna få fortgå i samma form.

En studie vid Lunds universitet har undersökt hur störda barn blir av reklam. Det man undersökt är barnens ögonrörelser, och det blir lite väl tydligt att barn påverkas negativt av reklam.

Barn i 9-årsåldern kunde styra sitt beteende till 20 procent. Vuxna till 80 procent. Det visar att all reklam faktiskt skadar barns förmåga att ta till sig annat viktigare. När det gäller online-reklam försämrades läsförståelsen avsevärt varje gång reklam visades samtidigt. Och som bekant omgärdas uteslutande allt vi läser på internet av reklam.

För att återkomma till fetma så är det ett problem att ingen behöver ta ett ansvar för när barn blir drabbade av denna sjukdom. Att skylla på barnen är inte bara ett tveksamt vuxenbeteende, utan också något som lett till att vi har butiker fyllda av skräpprodukter som enbart riktar sig till barn. Bäst vore därför om det en gång för alla togs ett EU-beslut om kraftigast möjliga förbud för att skydda barns hälsa. Och då är det mer än de glada förpackningarna som till stor glädje skulle behöva försvinna ur vår åsyn.

MEST LÄST