Nog finns det besökare som kan ge äkta uttalanden om sina positiva upplevelser av Falkenberg och dess landsbygd.
Nog finns det besökare som kan ge äkta uttalanden om sina positiva upplevelser av Falkenberg och dess landsbygd.

Äkta röster bör sälja Falkenberg

Att sälja tandkräm med en påhittad tandläkare funkar, men ska man sälja in en destination och kommun är det bäst med äkta vara.

Detta är en text från HN:s ledarredaktion. Ledarredaktionen arbetar självständigt men delar Centerpartiets ideologiska värderingar.

ANNONS
|

”Jag är inte bara tandläkare. Jag är mamma också”. De flesta känner troligen igen denna fras från en reklamfilm för tandkräm som nu har några år på nacken. Även om reklammakarna ville få oss att tro att kvinnan i den vita rocken verkligen är en tandläkare insåg vi att det var mer troligt att hennes egentliga inkomst kom från olika fotomodellsjobb.

Detta är bara ett exempel. Reklaminslagen flödar över av bilder på människor som i reklamtexten sägs vara något som de säkert – åtta gånger av tio – inte är. Vi accepterar detta och det stör oss ofta inte nämnvärt, möjligen kan vi tycka att det är lite löjligt att skapa karaktärer istället för att använda sig av en riktig tandläkare, snickare eller lärare och så vidare.

ANNONS

Men det finns samtidigt tillfällen då den som vill nå ut med sin reklam och PR behöver vara noga med att det handlar om äkta vara, detta gäller inte minst en kommun som vill sälja in sig som en attraktiv besöksdestination.

Det kommunala turistbolaget Destination Falkenberg vill mycket och det är bra. Men det gäller att vara extra eftertänksam när man företräder det som räknas till offentlig verksamhet. (HN rapporterar om detta i dagens tidning). Möjligen kan det vara okej att lägga upp en fiktiv person på sin webbsida som uttalar superlativ om Falkenberg utan att det ska ses som ett jätteövertramp. Svårare blir det dock när den fiktiva personen uttalar sig om vilka restauranger och aktivitetsföretag hon besökt. Detta innebär ju att det kommunala bolaget väljer att lyfta upp och marknadsföra några få i det utbud som finns.

Hade det istället varit en riktig person som uttalat sig om vad hon gjort under sitt besök i Falkenberg hade det knappast varit ett problem att publicera hennes citat. Och nog är det möjligt att hitta människor som ger äkta uttalanden om sina positiva upplevelser av kommunen som besöksmål. Det äkta vittnesmålet är trots allt det som har chans att ge verkligt genomslag, inte minst i de sociala mediernas era.

ANNONS

Nåväl. Den fiktiva personen är nu bortplockad från webben och misstaget som gjorts kommer sannolikt innebära att Falkenberg framöver kommer att marknadsföras med äkta besökare och äkta uttalanden.

ANNONS